Datorvirus
07.01.2014
Hej!
Jag har en compaq presario CQ56 laptop som kör windows 7. Denna dator har nu fått ett virus, i alla fall tror jag det. Anledningen till mina misstankar om virus är bla. att datorn kan behöva startas om tre fyra gånger innan den går att använda samt att en sökmotor vid namn Artemis har blivit lagt som standard och trots att jag försökt byta till google enligt konstens alla regler så varje gång jag stänger ner webbläsaren och öppnar den på nytt så är Artemis tillbaka. Dessutom så är datorn ovanligt trög. Jag vet att den är ganska gammal men den borde inte vara såhär trög om du frågar mig.
Jag har kört två olika virusprogram (avast antivirus och microsoft security essentials) men ingendera kan hitta något.
Jag har låtit bli att använda datorn sen jag fick viruset eller vad det nu är för att inte bli hackad på mina personliga konton på sociala medier o dylikt. Allt material på datorn är säkerhetskopierat och alla automatiska lösenordsifyllningar har jag raderat.
Nu börjar det dock kännas som om jag borde lämna över datorn till ett proffs som åtminstone kolla igenom vad som kan tänkas orsaka dess märkliga beteende. Vart ska jag vända mig? Finns det någon i Jakobstads trakten som gör sådana här grejer och ungefär hur mycket kan det tänkas kosta?
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.01.2014
Hej, vi har skickat vidare din fråga till vår teknikexpert, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Dina misstankar är korrekta, Artemis virus är ett malware som har
flera funktioner. Dess huvuduppgft är att styra om dina sökningar på
webben, popup rutor med reklam dyker upp o.dyl. Således är det ganska
ofarligt men fruktansvärt irriterande. Dock borde det inte vara
orsaken till att du måste starta om datorn flera gånger och att den är
långsam...
Avast borde nog upptäcka Artemis ifall det är up-to-date. Prova också
att ladda ner Kapersky http://support.kaspersky.com/10851.
Ifall du aldrig formaterat datorn (=tömt hela systemet och satt in
allt på nytt) så är det kanske dags nu och på så vis blir du av med
Artemis och all annan skit som finns där och kan börja om så som den
var när du köpte den. Det fixar du nog själv eller m.h.a. någon
datakunnig vän annars kan jag hjälpa dig :)
Mvh.
Jonny