Hund som pruttar
12.08.2018
Vi har en valp som är ca 4 och en halv månad gammal, (hona). Problemet är att hon pruttar hela tiden, ibland låter det men inte alltid, men man känner ALLTID lukten av det. Frågan är vad som kan vara orsaken & vad vi kan göra åt det? Djurälskaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.08.2018
Hej Djurälskaren!
Vet du, nuförtiden är det vanligt att hundar pruttar - helt av samma orsaker som att det blir allt vanligare att människor pruttar också. Födoämnesallergier! Jo på riktigt, de har ökat massor, både bland människor och hundar, under de senaste årtiondena. Varför det är så finns det ett otal teorier om, men tex tillsatsämnena är en av de vanligare teorierna till varför våra kroppar klarar allt mindre och blir allt känsligare. Talade en gång med en veterinär om det här och hon sa att när hon inledde sin karriär så var knappt någon hund allergisk mot någon, men nu är det supervanligt att hundar också har tex laktos- eller glutenallergi, hösnuva, är allergiska mot mygg- och fästingbett osv. Precis som när jag var ung, det var tex knappt någon i mitt högstadium som hade laktosintolerans...
Tex min granne, golden retrivern Elvis, är allergisk mot morot, ärtor, potatis, alla sädesslagen, laktos, alla blommande gräs och alla lövträd, alla bitande insekter samt damm. Så han går omkring och pruttar så fort han fått i sig något av det här + att han får utslag, kliar, blir känslig i pälsen och allmänt lider av det.
Vissa hundraser är helt klart mera känsliga än andra, och ett visst samband finns tydligen mellan hur populär hundrasen är eller hur utavlad rasen är och hur mycket problem den har. Tex när mamma tog en keeshond fick hon instruktionen att aldrig någonsin ge något med vete i åt honom eftersom rasen vanligtvis har veteallergi. Men det skiljer sig igen lika mycket från hund till hund som hos människorna. Min mellanschnauzer igen är inte allergisk för något alls, men hennes mage klarar inte av rawfood fastän vi försökte med det i början, hon får bara lös mage av det. Hennes mage verkar överlag inte klara kött så bra, oavsett om det är rått och rent eller tex bacon. Hennes bror igen får bara raw food och klarar det hur bra som helst.
Så mitt förslag är att kolla upp ifall det är något er valp är allergisk för. Det görs precis som när man ska kolla om människor är allergiska för något, förutom att valpen inte kan säga om hen har ont i magen. Man kan antingen ta bort olika födoämnen för en vecka och kolla om det är någon skillnad, tex ge glutenfritt foder, eller så går man till vererinären på allergitest. Det gjorde Elvis (eller hans matte alltså), annars skulle vi nog knappast veta att han är allergisk mot björkpollen ;)
Kram, Liselott