Mensvärk
19.12.2014
Hej!
Jag brukar alltid ha regelbunden mens, den kommer alltid i tid. Ungefär en vecka före jag får min mens känner jag att mina bröst börjar bli ömma och det känns som att jag har mensvärk. Jag brukar oftast ha lite ont i nedre delen av magen och ryggen. Min mens brukar vara riklig de tre första dagarna sen minskar den. Den är alltid klar röd.
Har haft sex dagen då jag hade ägglossning och såklart använde vi kondom.
Jag fick min mens 4 dagar före den beräknade tiden och jag hade inte alls ömma bröst eller något som jag alltid brukar ha före.
Mensen var inte alls riklig och den var mera brun i färgen. Två sista dagar kom det nästan inget alls.
Nu efter mensen har jag mensvärk och mina bröst är ömma. Är detta normalt eller kan jag vara gravid fast jag hade min mens? lina

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hejsan, Om du inte redan har tagit ett graviditetstest så kan du nog göra det. De finns ju i de flesta varuhus och på Apotek, brukar inte kosta många euron. Jag skulle inte tro att du är gravid, det ska nog mycket till för det och ni har ju verkligen följt alla konstens regler.
Man kan ha lite olika mens från gång till gång, ibland har man mera och ibland är det mindre. De symtom du räknar upp är också alldeles normala men man kan också få mens utan att ha dessa symtom.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna