Pruttar hela tiden
31.08.2019
Hej. Min kompis är ett stinkmonster. Hon pruttar väldigt mycket. Och luktar så jävla mycket. Hur kan jag göra så hon slutar? Det stör mig och jag vill kunna va med henne utan att det luktar hela tiden. Jag fes en gång i hennes ansikte och då började hon gråta. Jag brukar ha med parfym så hon inte kan stoppa mig från att lukta gott. Hjälp mig fort Elise

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2019
Hej.
Det finns nog inte mycket du kan göra för att din kompis skall sluta prutta. Den stora frågan är kanske varför hon pruttar så mycket, eftersom det oftast beror på någonting, t.ex. en födoämnesallergi eller att man helt enkelt äter någonting som man inte tål. Så det du kan göra, om du faktiskt bryr dig om din vän och inte bara stör dig på pruttandet är att ta upp det med din kompis. Kan det t.ex. vara så att hon är laktosintolerant, glutenintolerant eller äter mycket halvfabrikat? Dessa är olika anledningar till att man får ökad gasbildning.
Du kan också tänka på att det antagligen stör henne själv långt mer än det stör dig. Så försök att vara stöttande istället för att vara dömande. Om hon vill så kan hon besöka skolhälsovårdaren så kan de tillsammans försöka utreda vad orsaken kan vara.
Kram
Tessi