Sluta p-piller
06.10.2022
Hej!
Jag funderar på positiva och negativa saker som händer då man slutar p-piller. Och hur gör jag egentligen om jag vill sluta? Min värsta mardröm är att jag inte skulle kunna få barn i framtiden. Hur många är det som får det som problem av p-piller?
Jag har tagit p-piller i ca 4-5 månader nu. Tror ni att risken minskar om jag slutar nu eller är det redan försent. Måste jag disskutera det med min pojkvän? Måste jag ta någon sorts kontakt med hon jag fått mina p-piller av?
Snälla hjälp så fort som möjligt, tack i förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Att man äter p-piller ökar inte risken för att man inte skall kunna bli gravid eller föda barn i framtiden. Det enda som händer är att du inte har någon ägglossning medan du äter dem. Däremot finns det samband mellan infertilitet och obehandlade könssjukdomar, så om du har sex med en partner som du inte är 100% säker på att är frisk så skall du använda kondom.
Om du besluter dig för att sluta använda p-piller så behöver du nog informera din pojkvän om det så att ni då kan skydda er på ett annat sätt, men det är helt och hållet ditt beslut om du äter p-piller eller inte eftersom det är din kropp. Om du väljer att sluta med dina piller så behöver du inte meddela familjeplaneringen, men du skall hellre fortsätta äta pillren än att ta paus i ätandet för att sedan börja på nytt om några månader - eftersom det att man börjar och slutar och sedan börjar igen kan öka risken för blodproppar. (då manar jag alltså att sluta helt och hållet, inte den pausen man har varje månad.)
Som sagt. Du behöver inte oroa dig för att p-pillren skulle göra dig infertil.
Kram,
Tessi