vill sluta tänka på honom!!
14.01.2014
hej decibel! har ett problem som börjar bli lite jobbigt...
Det är 1,5 år sen jag blev dumpad av min första kärlek, mådde väldigt dåligt efter det jätte länge. Tänkte på honom i 6månader hela jävla tiden. Men hittade sen en ny pojkvän jag varit tillsammans med ganska länge nu, och älskar honom. Men tänker fortfarande på min första pojkvän varje dag(och mer nu en vad jag brukar av nån konstig orsak), förr vågade jag aldrig kolla vad han hade för sej på datorn för jag visste hur lessen jag skulle bli, men senast månaden har jag kollat flera gånger konstigt nog.. och tänker fortfarande på honom varje dag, och vill inte det mera!! vet inte enns varför... vill ju vara med min nuvarande men han spökar i mitt huvud. Kan ju tillägga att sen den dagen han dumppade mej på facebook har jag inte haft kontakt med honom ALLS eftersom han blockade mej överallt. Har jätte svårt att styra mina tankar och tänker ofta för mycket kan jag tillägga... Hur ska jag göra för att sluta tänka på honom? det känns som det var igår jag blev dumpad men det är jätte länge sen nu och jag vill inte ha honom i mitt huvud längre ? :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej!
Oj vet du, det där är inte så ovanligt som man skulle tro. Men säkert lika irriterande som man skulle tro. Och lite farligt. För låter man det forstätta, så kan det ju i värsta fall förstöra ens nuvarande förhållande.
Som sagt, det är inte så ovanligt, och någonstans någongång hörde vi förklaringen att det kan bero på att man i sitt nuvarande förhållande håller på att komma till ett nytt trappsteg/nytt skede i förhållandet. Om det känns som att man snart måste ta ett beslut om hur man ska gå vidare - eller känna att man skulle behöva göra en iansträngning för förhållandet - så kan det hända att man reagerar genom att tänka tillbaka på gamla förhållanden. Och blir sentimental och drömsk. Kanske lite som att avleda sin egen uppmärksamhet från något som kanske börjar kännas lite knepigt och jobbigt. Speciellt om man kommer till samma punkt där det sket sig förra gången, tex att verkligen engagera sig i förhållandet även när det är lite tungt, så kan det hända att man känner en svag önskan att fly. Utan att riktigt kunna sätta fingret på det. Eller alltså ta ut det som tankar på någon annan kille istället. Ibland är man kanske inte redo att gå vidare i sitt förhållande, kanske inte mogen för det, men inte riktigt heller bekväm med att bara trampa på samma ställe och lunka på i samma bana. Och ibland är man rent utsagt självdestruktiv och kan inte låta sig själv vara lycklig utan att vara tvungen att gå och peta sönder det.
En annan tänkbar förklaring kunde vara situationen då det nuvarande förhållandet börjar kännas lite tråkigt. Kanske de mest himlastormande rosafärgade nyförälskelse-känslorna börjar lägga sig och vardagen kommer emot? Kanske man inte längre får samma uppmärksamhet och romantik av pojkvännen och känner sig lite tagen för given eller alldaglig? Men kanske det samtidigt gått tillräckligt lång tid för att man ska kunna se tillbaka på det gamla förhållandet med rosafärgade glasögon. I något skede börjar man nog minnas bara de goda stunderna och utmålar exet till Drömprinsen i sitt huvud. Speciellt när man alltså är en smula besviken på den nuvarande killen/förhållandet. I samma situation finns det också de som börjar se sig om efter flirtar vid sidan om eller blir smått förtjusta i andra killar. Ibland är det alltså mera frågan om att lite pigga upp sitt kärleksliv genom att tänka lite hemliga tankar om någon annan, tex om ett ex. I vissa fall så leder det till riktig förälskelse i någon annan. Men frågan är ifall den förälskelsen faktiskt är äkta eller om det bara är ett fegt sätt att smita ur ett förhållande? Och i vissa fall kan det kanske leda till att exet förvandlas till nuvarande och man lever lyckliga i alla sina dagar.
Som sagt, sådana här tankar kan vara farliga. Hakar man upp sig på dem, så börjar de nog långsamt förändra ens känslor. Man kanske snart inte känner samma sak för den nuvarande pojkvännen som man borde, utan istället börjar man långsamt men säkert inbilla sig att det är exet man vill ha. Kanske man till och med försöker få igång något med exet igen? Men det är sällan det lyckas. Inte bara för att han kanske redan är upptagen och helt ointresserad av att börja om på nytt, utan också för att han kanske förändrats. Bilden man har i sitt huvud är bara minnen, folk förändras, men även minnen kan alltså bli rosafärgade. Att dessutom börja ett nygammalt förhållande med att gå bakom ryggen på någon, din nuvarande alltså, är inte heller riktigt hälsosamt. Plus att de saker som gjorde att det tog slut mellan dig och exet första gången ändå knappast försvunnit någonstans. Sååå mycket förändras inte folk och problem måste redas ut, inte bara sopas under mattan. Ett nygammalt förhållande är många gånger både lättare och mycket svårare än nya förhållanden.
Bara för att du tänker på ditt ex behöver det dock inte betyda att du faktiskt skulle ha känslor för honom. Visst har man alltid känslor kvar för ett ex - man kan ju inte älska någon utan att den människan för evigt kommer att ha en skild plats i ens hjärta och vara en del av ens livshistoria. Men det är inte farligt i sig, inget man måste göra något åt, och vanligtvis blir nog den platsen i hjärtat bara mindre och mindre, vareftersom man hinner leva allt mer. Så länge man alltså inte hakar upp sig totalt och låser sig, alltså. Om det är så att du annars också tänker "för mycket", så är det lätt hänt att du mer eller mindre medvetet håller fast vid "vanan" att tänka på honom. Det här gäller även om man hakar upp sig på tankar om mat och vikt eller ett komplex - man måste oftast göra en medveten anstränging för att stoppa tankarna. På samma sätt som att man kan vända andra självdestruktiva tankar eller ta sig ur invanda tankemönster, så krävs det att man byter ut de negativa tankarna mot bättre tankar och distraherar sig själv med annat så fort de oönskade tankarna börjar snurra. Kanske hjälper det också om du försöker få in lite förälskelse i ditt nuvarande förhållande? Det har vi många tips för, kolla bara under Parförhållandet här på våra infosidor.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna