Binda utan mens
31.05.2023
Hej, jag hade mens för lite över en vecka sen, alltså har inte jag mens nu och borde inte ha på några veckor. Men, för 2 dagar sen märkte jag att jag hade jätte mycket flytningar, och såklart är flytningar normalt men detta är obekvämt mycket, jag får helt enkelt använda binda för att det känns att det nästan rinner ur mig Annars har jag ingen irritation eller att det skulle skava där nere eller nått, men det känns helt som att jag har mens även om jag inte har det?! Detta har nu pågått i 2 dagar, vad händer? Blir så extremt irriterad räcker det inte med att ha mens en gång i månaden nu får man ha binda på sig pga flytningar också?! Snälla hjälp. orkar int
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.06.2023
Hej, Det du beskriver låter inte onormalt! Att ha flytningar i varierande mängd förekommer i olika skeden av menscykeln. Vid ägglossning, där du nu ungefär är i menscykel, kan flytningsmängden bli annorlunda och mer. Flytningar är bra! Vi behöver dom för att inte bli jätte sjuka i alla möjliga infektioner! Flytningarna skjutsar iväg alla baciller så de inte kan ta sig in i kroppen! Dock kan en förändrad mängd flytningar vara tecken på infektion, och då är det viktigt att fundera ifall man kan ha blivit smittad av en könssjukdom som t.ex. klamydia eller gonorré. Det kan man endast bli smittad av om man haft sex utan kondom, där slemhinna mött en annan slemhinna. Slemhinna har vi i underlivet och på penis, samt i munnen/halsen och i rumpan. Har man en könssjukdom i halsen (om man t.ex. haft munsex) eller i rumpan (haft analsex) så ökar inte flytningarna, det är bara om man har en infektion i underlivet som flytningarna ökar.
Kram!
Malin