Jag är kär
19.05.2023
Jag är en tolvårig flicka som är kär i en person i min scoutgrupp. Ingen av oss har varit ihop med någon så jag vet inte riktigt hur jag ska fråga (dvs hur jag ska formulera frågan). Jag vet inte hur jag ska fråga. Vad ska jag göra? Kär flicka
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.05.2023
Hej!
Vad roligt att du är kär! Ännu roligare är det ju att personen du är kär i delar samma hobby med dig. Det är en bra grund att bygga ett förhållande på och det gör ju också att ni kommer ses en hel del.
När man är kär i någon och vill bli tillsammans med hen är det bra att man börjar med att tydligt visa att man är intresserad. Man kan visa sitt intresse genom att helt enkelt söka kontakt med personen. Försök närma dig hen som du är kär i och börja prata om t.ex. nånting som har med scoutgruppen att göra (eftersom det är ert gemensamma intresse). När du känner dig redo kan du ställa frågor som t.ex.  har hen andra hobbyer? Var går hen i skola? Vad gillar hen att göra på fritiden? Vad tycker hen om för musik/filmer/serier? Du kan även fråga om du kan få personens nummer eller snapchat så ni kan börja skicka med varandra och lära känna varandra bättre den vägen.
Om du vill kan du också fråga om ni kan ses någon gång. Om det känns för nervöst kan man föreslå att man träffas flera kompisar tillsammans. T.ex. att man går och köper glass eller går till stranden tillsammans.
Du ska inte känna någon stress över att du måste fråga chans genast utan ta dig tid att lära känna personen och visa att du är intresserad och då kan det hända att ett förhållande växer fram lite av sig själv.
Sedan när du känner att du är redo att fråga om personen vill vara i ett förhållande med dig kan du börja med att berätta för hen hur du känner. Be att du får prata med hen ensam en stund och gå någonstans där ni får vara ifred. Förklara att du gillar hen och att du gärna vill lära känna hen bättre, berätta också vad det är med personen som du gillar (det kommer få personen att känna att du ser hen och att hen är speciell). Fråga sedan ifall personen skulle vara intresserad av att lära känna dig bättre eller ifall personen till och med skulle vara intresserad av att vara i ett förhållande med dig.
Om det känns för jobbigt och nervöst att prata med personen ansikte mot ansikte kan du också skicka meddelande. Men kom ihåg att även i meddelandet förklara hur du känner och berätta om vad du gillar med personen så att hen känner sig uppskattad och speciell.
Ifall det skulle vara så att personen endast är intresserad av att vara vänner kan det kännas väldigt tungt och ledsamt, men då kan du i alla fall vara stolt över att du vågade ta en chans. Det värsta som kan hända är att du får ett nej och då kan du i bästa fall vinna en ny vän istället. Det viktigaste är att du är dig själv och litar på att du duger precis som du är oberoende om du är i ett förhållande eller inte.
Kram och lycka till!
/Rosanna