Könsjukdom?
24.10.2021
Hej! Jag har en pojkvän och vi har varit ilag 7 månader. Vi hade sex första gången början av vår förhållande med kondom. Jag började äta p-piller ungefär för 5 månader sedan. Vi hade sex utan kondom efter 1-2 veckor jag började äta p-piller. Men nu för ungfär 1 månad sedan har det börja klia i underlivet och svider då jag pissar (inte varjegång), men 1-2 vecka sedan hade jag också ont i nedre magen efter jag var på och piss och det kändes som jag behövde pissa hela tiden men då jag gick och piss kom det bara typ en droppe. Men nu kliar det bara i underlivet och svider mer sällan. Min pojkvän har haft sex med sitt ex för ungefär 1 år sedan, och jag har alldrig haft före han. Jag undrade om jag har nå könsjukdom från han, men kan det vara om symptomen har börjat efter flera månader fast inte vi har haft skydd?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2021
Hej,
Spontant så tror jag inte att dina symtom tyder på en könssjukdom, även om jag förstås inte kan veta det med säkerhet om din pojkvän hade oskyddat sex innan ni blev tillsammans. Det du beskriver om att du behöver kissa ofta och att det svider låter som en urinvägsinfektion. Oftast behöver urinvägsinfektion behandlas med antibiotika eftersom den inte brukar gå över av sig själv och kan leda till problem om den inte behandlas. Men i vissa fall kan urinvägsinfektioner motverkas genom att man dricker mycket och på så sätt spolar rent i urinvägarna. Så om du just nu inte känner av sveda, ont i magen eller att du måste kissa ofta så kan vi hoppas att det gick över av sig själv, men fortsätt gärna dricka lite mer än normalt ett tag framöver. Det är också viktigt att man går och kissa och att man tvättar sig efter att man har haft sex så att inte fel bakterier lämnar kvar vid urinrörsmynningen.
Då man har sex utan kondom, och speciellt om killen kommer inuti en så är det ganska vanligt att det kan orsaka svampinfektioner. Det beror på att spermans pH-värde är helt annorlunda än slidans och att bakteriefloran då blir fel i underlivet. Svampinfektioner brukar ge symtom som klåda och gryniga flytningar, och kan också orsaka sveda då man kissar eftersom slemhinnan blir irriterad. För att undvika svampinfektioner gäller samma sak - kissa och tvätta dig efter sex. Undvik att tvätta dig med tvål i underlivet eftersom det kan förvärra problemet. Endast vatten.
Vad du gör nu beror främst på hur besvärliga dina symtom är. Om du fortfarande har klåda, och om du märker att dina flytningar är tjocka eller gryniga så föreslår jag att du går till apoteket och köper en salva som heter Canesten. Den kan man köpa utan recept och den är en bra "första hjälp" vid svampinfektioner. Men om du upplever att dina symtom inte går över så kan du gå till din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen på hvc och be om en remiss till urinprov så att de kan kolla upp vad symtomen beror på. Tveka inte att ringa till preventivrådgivningen och fråga dem, det är ju därför de finns.
Jag tror inte att det är någonting allvarligt eller farligt, men det kan kännas besvärligt och därför är det bra att göra någonting åt saken. Skicka gärna in på nytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi