Minderårigt drickande
18.05.2023
Hej! Om man är på en hemmafest eller en fest i en hyrd lokal, kan då polisen komma dit och blåstesta en om de misstänker att man är full som minderårig? Kan de fortfarande ge en böter och ringa ens föräldrar fast man inte har alkohol på sig? Och får man större problem om man försöker komma ifrån polisen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2023
Hej.
Enligt Finlands alkohollag är det olagligt för en person under 18 år att inneha alkohol, därmed är det också olagligt för en person under 18 att vara berusad. Så ja, om man är på en hemmafest eller i en festlokal så kan polisen dyka upp och vid behov kräva blåstest. Om en person under 18 år har alkohol på sig så kommer den att beslagtas, personen får böter och polisen är skyldig att kontakta föräldrarna samt göra en barnskyddsanmälan. Polisen har rätt att kräva blåstest och kontakta föräldrarna samt göra en barnskyddsanmälan även om personen inte skulle ha alkohol på sig men uppträder berusad. I praktiken är det nog ofta från fall till fall vilka åtgärder som vidtas, mycket beroende på ungdomarnas uppträdande. Polisen är ju nog medveten om att ungdomar festar - men de behöver förstås ingripa sådana gånger så de ser risker att festen kan urarta.
Det är alltid en dålig idé att försöka smita ifrån polisen, oavsett vad det är för "brott" man har gjort sig skyldig till. Det enda det bidrar till är antagligen att polisen blir ännu mer nyfiken på vad det är personen försöker dölja, och att följderna blir allvarligare just för att man försökt smita.
Syftet med lagar eller med att det finns poliser är ju inte att förhindra någon från att ha roligt, utan att förhindra att någon far illa. Risken att råka ut för olyckor är betydligt större om man dricker alkohol (vilket gäller för både ungdomar och vuxna). Alkohol gör också att vissa personer blir mer våldsamma eller att de löper risk för att t.ex. dricka för mycket och slockna eller dö till följd av det. Det gäller också för såväl ungdomar som vuxna men det är ett faktum att en ung persons kropp inte kan hantera/förbränna alkohol lika bra som en vuxens - och det är därför det finns en åldersgräns.
Så försök att bete er ansvarsfullt så har polisen ingen anledning att göra besök hos er.
Kram,
Tessi