Mopedförare utan körkort
11.07.2018
Tjeena..
Jag är en tjej på 14 (fyller 15 i november 2018) år och har inget körkort för moppe ännu. Men jag har redan en högmoppe som jag brukar fara runt med. Men min fråga är att vad är straffet i Finland om man skulle köra på vägen utan körkort och bli stannad av polisen? Flyttar de upp mopedkortet eller bilkortet? Eller blir det bara böter och de tar kontakt med föräldrarna?
Mvh. En fundersam tjej Moppetjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
12.07.2018
Hej!
Vår expert Poliskonstapeln Johanna är på semester, men som tur är så hittade jag en liknande fråga som kommit tidigare och då svarade Johanna såhär. :)
"Om man som minderårig, under 15 år, kör t.ex. moped på allmänna vägar och polisen kommer, så får det inga konsekvenser för framtida körkort. Som yngre än 15 år är man för ung för att få bötesstraff och körförbud och den körning som man hamnat fast för kommer inte att skjuta upp körkortet.
Att det är så här lindrigt enligt lagstiftningen är ändå inget man bör utnyttja. Detta därför att man som yngre än 15 år och outbildad i trafikregler och kanske också i hantering av fordonet. Det är en väldigt stor risk att ge sig ut i trafiken då och allvarliga olyckor kan ske.
Det som kan hända är att fast man inte får en böteslapp själv och inga andra "straff" heller för körande utan körrätt, är det att vårdnadshavaren kan få böter för att ha släppt ut sitt barn med moped i trafiken."
Hälsningar Ida