Mycket med skolarbetet
22.05.2023
Hej! Jag är en flicka på 16 år som går ut första året i gymnasiet. Jag tycker det börja bli svårt me skolarbetet. Har ni några tips?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
24.05.2023
Hej,
Tack för din fråga! Tråkigt att höra att det börjat kännas svårt med skolarbetet. Det är jättebra att du vågat ta kontakt hit och be om tips. Det är modigt av dig :)
Du berättar att du ska avsluta ditt första år i gymnasiet, vilket är en stor grej i sig. Du har snart fixat det första året av en treårig utbildning, bra jobbat! Du beskriver att det börjar bli svårt med skolarbetet och frågar efter tips. Jag vill börja med att ställa några frågor till dig.
Har det börjat kännas svårt nu eller har det pågått en längre tid? Är det specifika ämnen som känns svåra eller studierna på gymnasiet överlag? Hur mår du i allmänhet?
Mitt bästa tips är att tala med en vuxen på ditt gymnasium. Jag rekommenderar studiehandledaren eller din grupphandledare, men du kan tala med vilken som helst vuxen som du litar på och känner dig bekväm med. Berätta öppet hur det känns med skolarbetet, hur länge du känt så och ifall det är frågan om gymnasiestudier överlag eller specifika skolämnen. Tillsammans med den vuxna kan ni säkert komma fram till en lösning, som känns bra för dig. Ifall du inte annars mår så bra heller och känner att det är tungt, rekommenderar jag att du tar kontakt med skolkuratorn, så kan du få hjälp med ditt mående. Jag kan förstå att det kan kännas skrämmande, nervöst och även obehagligt att ta upp detta med en vuxen, men det är svårt för dem att hjälpa dig ifall de inte vet hur du känner dig. Var modig, det här fixar du :)
För att orka med skolarbetet är det viktigt att man sover tillräckligt och äter mångsidigt. Rutiner hjälper också med att orka hållas igång. Det kan vara bra att göra upp ett schema för skolarbetet utanför skoltid, så att du får arbetet uppdelat i mindre delar. Det är viktigt att hitta en balans mellan skolarbete och fritid, din vardag bör innehålla båda. Kom ihåg att belöna dig själv, även för mindre delmål. Exempelvis kan du slutföra en uppgift och sedan göra något som du tycker om före du börjar på nästa, eller alternativt börja på en uppgift, jobba så länge du orkar och sedan belöna dig själv för att du kommit igång med skolarbetet. Du ska inte behöva känna dig misslyckad om du inte slutför en uppgift, utan hellre tänka att det är betydligt mycket bättre att du kommit en bit framåt än att du inte skulle ha kommit framåt alls.
Skolarbetet i gymnasiet, speciellt så här mot slutet av skolåret, kan kännas tungt. Det kräver en hel del att studera i gymnasiet och det är inte ovanligt att man i det här skedet av skolåret känner sig skoltrött. Jag hoppas att du får vila ut under sommarlovet och samla på krafterna inför nästa läsår.
Jag önskar dig styrka för slutspurten och en superskön sommar!
Kram, Lila