Ppilllerr hjälp
16.05.2023
Hej decibel jag har tagit färdigt min tredje ppiller karta, är just nu på andra dagens paus (det finns 24 tabletter och 4 dagar då man inte tar något alls), men har inte fått bortfallsblödning?? har tagit pillren exakt som jag ska varje dag, varför har jag inte blödit ännu. Kan jag vara gravid? Och om jag inte får någon blödning alls (som det kan ske har jag hört) borde jag testa mig eller låta det vara och bara fortsätta på nästa karta? Snabbt svar tack!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2023
Hej,
Jag vet inte vilka piller du äter, om det är p-piller, mellanpiller eller minipiller men precis som du skriver så är det med vissa piller en "biverkning" att blödningen helt uteblir. Det beror på att slemhinnan i livmodern blir så tunn av pillren så att den inte stöts ut. Kolla bipacksedeln som finns i förpackningen och läs vad det står om biverkningarna för just dina piller.
Om du har tagit dina piller alla dagar precis som du skall så behöver du inte oroa dig över att vara gravid, men om det är en stor stressfaktor för dig att du inte har fått någon blödning så kan du ju också göra ett test bara för att vara helt säker. Men jag tror som sagt inte att det finns någon anledning till oro.
Det tar alltid lite tid för kroppen att vänja sig vid nya piller, så försök att ha tålamod.
Kram,
Tessi