Säkerhetsnål på flyg
30.09.2017
Hej! Jag undrar om det är okej att ha ett såndär rosa band fäst med en säkerhetsnål i jackan när man ska åka flyg. Vill lixom inte bli av med det i säkerhetskontrollen bara för att de anser att nålen är farlig :) Lulu

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.10.2017
Hej Lulu!
Det borde nog gå bra att ha en säkerhetsnål på kläderna när man flyger. Alla flygbolag har sina egna regler, så visst kan det finnas något enstaka flygbolag som kanske inte tillåter det här och stoppar dig i säkerhetskontrollen, men det är inte troligt. De flesta flygbolag har egna listor med vad som är okej och inte okej och vad man exempelvis nog kan ha med i det incheckade bagaget (som åker i flygplanets bagageförvaring) men inte i handbagaget (det man har med sig in i flygplanets kabin). De här sakerna borde finnas listade på flygbolagets egna hemsidor. Tex svenska Transportstyrelsen anger att man nog får ha pincetter (som ju brukar vara gjorda av metall) med sig i handbagaget men inte saxar med längre än 6 cm långa blad. https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Vassa-foremal-knivar-mm/
Decibel önskar dig en trevlig resa :)
Hälsar Liselott