Skicka choklad
22.07.2018
Hej. Jag är desperat efter ett svar. Jag blir galen.
Ska skicka ett paket till Storbritannien, eller inte paket men ett större kuvert.. Hursomhelst.. min vän där skulle skicka choklad till mig också, men läste det var förbjudet, så nu är jag inte säker på vad JAG får skicka dit.
posti.fi säger att jag ska kolla royalmail.com, där står det bara vad man får skicka därifrån, inte receive? jag är så förvirrad för får höra det är förbjudet att skicka godis, men sen att det inte är det. Vill inte att paketet ska förstöras då jag också har ett brev med och lagt mycket pengar i det. Vad är tillåtet att skicka till Storbritannien?! Är choklad/godis ok eller inte?
Blir frustrerad. S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2018
Hej.
Jag hittar ingenting som skulle tyda på att man inte får skicka t.ex. choklad/godis till England så länge chokladen finns kvar i sin originalförpackning och det står tydligt på förpackningen vad chokladen/godiset innehåller.
OM värdet på chokladen skulle överstiga 36pund så är det möjligt att man måste betala skatt på det (vilket isåfall räknas ut på basen av sockerinnehållet!?!) Men det är knappast frågan om en så stor mängd.
Man bör ju komma ihåg att temperaturen kan variera lite under resan, så förpacka allting väl, men utöver det har jag alltså inte hittat någonting som skulle förbjuda att man skickar godis till England. (förbjudet är dock att skiacka alkohol, frusna varor och hemlagad mat).
Kram
Tessi