Svamp i slidan
22.09.2018
Jag misstänker att jag har fått svamp i underlivet. Det kliar och svider runt slidöppningen och på blygdläpparna. Jag har mycket flytningar och dom är vita. Det kommer också något vitt mellan de yttre och inre blygdläpparna. Det har varit såhär ca. 4 dagar nu. Kan detta vara svamp? Vad kan jag göra åt det? Vill inte gå till gynekolog eller läkare. Jag skrev tidigare till er om att jag haft bruna flytningar, de är borta nu me flytningarna är vita. Oroligtjejj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2018
Hej,
Ja, det låter som svamp. Det vanligaste tecknet på svamp i underlivet är vita, gryniga flytningar samt klåda och sveda. Du kan köpa medicin receptfritt mot svamp på apoteket, t.ex. en salva som heter Canesten som du kan smörja vid blygdläpparna eller slidan. Försök också komma ihåg att inte tvätta dig för ofta, och aldrig med tvål. Använd gärna luftiga kläder och sov helst utan trosor så att underlivet kan andas.
OM symtomen inte skulle försvinna så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare. Om det finns en risk att det kan röra sig om en könssjukdom så bör du testa dig.
Kram
Tessi