Tivoli
16.05.2023
Jag har ett problem, jag har alltid älskat nöjesfält men sist jag var på ett så slutade det inte så kul. Under dagen var allt frid och fröjd men senare på kvällen kunde jag inte sova för att jag helt plötsligt blev så yr, inte efter eller under åkturen av karusellen men senare på kvällen.
Vad ska jag göra för att undvika detta? Bullen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.05.2023
Hej!
Det är väldigt vanligt att ju äldre man blir desto mer känslig kan man bli för karuseller och bergochdalbanor. Det jag kan rekommendera är att du försöker undvika sånt som snurrar väldigt mycket och sådana karuseller där din kropp vänds upp och ner mycket.
Det kan också hända att du börjat må sämre ifall du inte ätit eller druckit tillräckligt under dagen. Eller om du varit ute länge i solljuset utan att skydda dig med hatt och solkräm.
Minns att dricka extra mycket (gärna vatten och inte bara läsk) och äta något saltigt med jämna mellanrum, skydda dig från solljuset och ta lite paus mellan karusellåken.
Lycka till och hoppas du får en rolig dag på nöjesfältet!
/Rosanna