adhd medicin
06.10.2016
Har fått börja ta ritalin utan att jag fått någon diagnos läkaren skrev ut det och får fortfarande höja dosen då och då och jag får 30mg och ska kanske öka på tisdag men saken är den att jag bara fått göra ett test och mina föräldrar o lärare fick svara på några frågor och läkaren vi fick träffa sa att det inte säkert va så att jag hade adhd men att det va det dom trodde fast sen samma dag fast en stund senare ringde dom och sa att de skulle skriva ut medicin som jag tagit i nästan 2 månader nu utan att det är säkert att jag har adhd är det normalt? Jag vill inte ens ta det längre för jag känner typ ingen skillnad och vill inte ta mediciner i onödan har ändå redan problem med levern angelika

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2016
Hej.
Jag förstår att det kan kännas konstigt att äta en medicin då läkaren verkade osäker på om det faktiskt är adhd du har. Och jag förstår att det känns ännu besynnerligare om du inte alls känner någon skillnad trots medicinerna. Jag tycker ändå att du skall försöka slappna av och ge medicinerna/läkaren en chans.
Adhd är ju inte en sjukdom som man kan konstatera lika lätt som vissa fysiska sjukdomar. Man kan inte bara ta ett blodprov som ger säkert svar. I adhd testerna måste man ta hänsyn till många olika saker, och bland annat är dina, dina föräldrars och dina lärares uppfattningar viktiga för att ta reda på vad det är för sorts hjälp du skulle behöva. Med adhd är det ju väldigt långt den egna upplevelsen, och upplevelsen av människorna omkring en som bidrar till att man ställer diagnos, och eftersom det är symtomen av t.ex. oro, irritation, hyperaktivitet, impulsivitet och koncentrationssvårigheter som man försöker behandla - inte själva diagnosen, så spelar det inte så stor roll att du inte ännu har en "färdig" diagnos.
För det är ju ändå det som är poängen. Att de vill hjälpa dig. Mediciner kan vara en form, medan det också finns andra behandlingsmöjligheter. Många är idag väldigt skeptiska mot alla sorts mediciner, och jag tycker att det är bra att ifrågasätta saken lite; är mediciner den bästa eller enda möjligheten? Men i vissa fall är det helt enkelt nödvändigt, åtminstone under en period. Du skriver att du har problem med levern, men där får du nog helt enkelt lita på att läkaren vet vad hen gör, och att hen tar hänsyn till det i sina ordinationer. Om du känner dig osäker på saken så kan det vara bra att påminna läkaren.
Jag tycker att du skall vara ärlig då du talar med din läkare. Säg som det är - att du inte känner någon skillnad och att du undrar om det är den bästa behandlingsmetoden. Men det kan också hända att du måste ge medicinerna en chans ännu, eventuellt behöver dosen justeras eller en annan medicin testas. Ge inte upp. Huvudsaken skulle ju vara att ni skulle nå en balans där du mår så bra som möjligt.
Många kramar
Tessi