Åka ensam till England
26.12.2017
Hej. Okej, så detta kommer vara en lång, och kanske komplicerad fråga men jag vet inte vart jag ska vända mig..(och jag måste tala med någon för jag spricker snart)
Jag har träffat en kille från England och vi har talat med varandra i nästan ett år typ. (Och ja vi har skypeat så jag vet han inte är en gammal gubbe elr nåt) Och nu har vi börjat tala om att träffas.. För ja, jag har blivit kär.. Nå, jag skulle vilja åka dit, men jag har SVÅR ångest, speciellt i sociala sammanhang så jag vet inte hur jag skulle klara/göra ens vid flygfält m.m eftersom jag åker ensam..
Så..ok. Kan knappt någon finska alls, så kan jag ens få hjälp på svenska i Hesa om jag far därifrån? Är det bättre med annat flygfält? Jag vill liksom inte springa runt och få panikattack när ingen kan hjälpa mig.. Jag vet inte ens VAD jag ska göra där, så jag kommer checka in fel och göra allt...fel.
Hur är det nu när England inte är med i EU längre, är det svårare att liksom.. åka dit? Jag är rädd att de vid border control kommer typ inte släppa in mig om jag bara säger att jag ska träffa en vän. Och måste man ha ett pass för att åka inom Europa eller räcker det med ID? Mitt pass är nämligen gammalt. Och vad kollar/frågar de ens vid border control?!
Känner mig som ett litet patetiskt barn, men barn som åker ensamma får ju hjälp i alla fall hur o vart de ska gå under hela resan hah...h..a...
rädd

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.01.2018
Hejsan!
Va roligt att du hittat någon som du tycker om! :) Vi skickade vidare frågan till en person som själv rest och reser mycket till England, som vet hur det fungerar.
"Här kommer några svar:
- Det brukar gå bra att få service på svenska i Helsingfors men ifall man är osäker går det mycket smidigt att flyga från Arlanda också och till ungefär samma pris.
- Man MÅSTE ha ett giltigt pass
- Vid border control frågar de varför man reser och hur länge man tänker stanna. Då kan det vara bra att säga att man kommer som turist och ifall man säger att man ska träffa en vän så kan det vara bra att ha personens adress med sig. Det kan också vara bra att kunna visa returbiljetten så de förstår att man inte tänkt stanna hur länge som helst. De kan också fråga om man har pengar med sig så att man klarar sig men det är ganska sällan. Brexit har ju inte trätt i kraft ännu så det borde inte vara svårare än vanligt att komma in i landet. De brukar var mänskliga och trevliga vid kontrollen och har du alla ovanstående saker fixade så är det inga problem.
- Det finns alltid personal på flygfältet som man kan fråga ifall man är osäker och de brukar alltid vara mycket hjälpsamma. När du bokar flyg se till att du har gott om tid på dig ifall det krävs flygbyten så undviker du stress och panik. Samma sak gäller när du ska åka iväg – se till att du är ute på flygfältet i god tid (minst två timmar innan flyget ska åka om det är fråga om en större flygplats)."
Det är spännande och skrämmande att resa på egen hand, men kom ihåg att du kan alltid fråga någon på flygplatsen om det är något du undrar. Du behöver inte oroa dig över finskan, du kan använda engelska om det inte är någon som förstår svenska. De kommer att gå fint!
Kram, Ida