akut
21.08.2014
Hej! En vuxen man har skickat konstiga sms åt min vän. Vad bör vi göra? Han skrev att han inte vill säga vem han är, att han är jättemycket äldre än oss/henne och att hans nummer är sån att det inte går att kolla upp på fonecta. Hjälp snälla han säger att han känner henne också. Allt detta är creepy! anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.08.2014
Hej anonym!
Usch, obehagligt! Jag har skickat din fråga direkt till våra två nya kontakter inom polisen, konstaplarna Johanna Korin och Johanna Westerlund (satt på fb åt dem också så att de ska se det så fort som möjligt), hoppas de är i tjänst idag och svarar snabbt!
Men tills dess lite allmänna råd: spara allt han skriver åt er! Text-bevis är mycket bra att ha - och det ger polisen en chans att spåra hans telefon också. SVARA INTE PÅ SMS:EN! Ringer han, så svara inte. Detsamma gäller om han försöker ta kontakt på något annat sätt, typ fb också. Nu ska ni inte bli överdrivet rädda, men det kan löna sig att inte gå ensam kvällstid och liknande. Berätta även för någon vuxen som ni litar på, både för stödet och för att ni kanske behöver hjälp ifall det borde göras en polisanmälan. Att "stalka" någon per sms är nämligen förbjudet enligt lag numera!
Men mera så fort Johannorna svarar! Håll ut <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Det beror lite på vad som menas med "konstiga sms". Är texten underlig, innehållet hotfullt eller är de på något annat sätt konstiga? Jag skulle behöva få veta lite mer om vad som skrivits i textmeddelandena för att kunna ge ett ordentligt svar, men jag kan ju ge åtminstone ett exempel här och nu ifall sms:n råkar vara sådana som jag misstänker.
Ifall textmeddelandena innehåller t.ex. någon form av sexuell inbjudan, att man ombeds skicka nakenbilder på sig själv åt avsändaren eller att han/hon kanske vill träffas för utförande någon form av sexuell handling, så är det fråga om lockande av barn i sexuella syften, sk. gromning, om mottagaren är minderårig. Den som försöker få en yngre person än 18 år att begå en dylik handling kan enligt strafflagen dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Även försök är straffbart.
Jag vet ju inte din kompis ålder, men ifall ni är jämnåriga och bägge två 17 år och meddelandena är "konstiga" på så sätt som i mitt exempel, så föreslår jag att din kompis först av allt skall berätta om saken för sina föräldrar. Att berätta åt föräldrarna om de sms hon fått är nog nödvändigt att göra vilket innehåll det nu än är fråga om ifall hon känner sig otrygg över att ha fått dem.
Tillsammans med föräldrarna tycker jag att din kompis skall kontakta polisen. Är det fråga om ett fall av gromning, som jag tidigare nämnde, så är det sannolikt att personen även kontaktat andra med samma avsikter och det skulle vara viktigt att polisen får utreda hans identitet och avsikter och få honom stoppad så snart som möjligt.
Är innehållet i meddelandena lindrigare än vad jag gett som exempel, inte på något sätt hotfulla och inte kommit i så pass stora mängder att man kan anse att de stört hemfriden, så kan ju din kompis försöka med att byta till ett hemligt telefonnummer. Sitt telefonnummer och inte heller några andra personuppgifter såsom adress och personbeteckning skall man med stor försiktighet lämna ut åt någon som begär det via nätet.
// Konstapel Johanna Westerlund