Åldersskillnad
04.04.2024
Hej! Jag har snäppat med en som är 5 år
äldre än mig. Inte mer än att snäppa. Skulle han få straff ifall vi hade ett förhållande om jag är tonåring och han vuxen? Undrar bara av nyfikenhet. Klocka
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.04.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte direkt olagligt för er att ha ett förhållande, kommunicera via snapchat eller umgås men det kan bli problem ifall förhållandet blir fysiskt. Alltså att ni har någon form av sex.
Enligt lag måste man vara minst 16 år för att kunna samtycka till sex med en vuxen. Lagen finns dock inte till för att stoppa unga människor som är ungefär på samma mognadsnivå från att ha sex med varandra utan den finns till för att skydda unga från att bli utnyttjade av vuxna. Eftersom ingen normal vuxen ska ha ett sexuellt eller romantiskt intresse för ett barn.
Kom också ihåg att ingendera av er får skicka en nakenbild till den andra så länge du är under 18 år. Det är brottsligt och något han kan få ett straff för.
Jag förstår att du är intresserad av den här äldre killen. Det är helt naturligt. Min största oro är att ert förhållande inte skulle vara jämlikt ifall ni blev tillsammans. Eftersom han är så pass mycket äldre har han antagligen mer erfarenhet av livet än du och även om det kan kännas som en bra sak kan det samtidigt vara något som kan användas emot dig. Det är inte ovanligt att människor som dejtar personer som är mycket yngre än dom gör det av den orsaken att dom vill ha övertaget i förhållandet. Dom vill alltså bestämma. En äldre person kan utnyttja den yngres oerfarenhet och använda den för att få som hen vill. Den yngre har inte ännu skaffat sig den erfarenheten och de verktygen som krävs för att lägga märke till när någon försöker manipulera och få makt. Därför är unga personer väldigt sårbara i förhållanden med personer som är mycket äldre. Jag kan såklart inte säga med säkerhet om så är fallet i just din situation men det är viktigt att du känner till att det finns en ganska stor risk för det.
Kom ihåg att ett hälsosamt förhållande ska vara jämlikt och tryggt. Man ska aldrig känna sig pressad att göra något man inte är redo för eller bekväm med. Båda partnerna ska få sin röst hörd och sina gränser respekterade. Man ska ha tillit och förtroende för varandra och kunna kommunicera öppet och ärligt. Man ska ta hand om varandra och få varandra att må bra.
Om ett förhållande känns som att det alltid är den ena som bestämmer och får sin vilja är det ett tecken på att det inte är särskilt hälsosamt eller jämlikt. Minns att du aldrig ska göra något som du inte är bekväm med och kom ihåg att alltid lyssna till din magkänsla. Om man behöver ifrågasätta om ett förhållande mellan två människor är okej eller inte så är det kanske ett tecken på att allting inte är helt som det ska.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp.
Kram!
/Rosanna