Ang. gymnasiedator
10.07.2015
Hej! Även jag undrade angående skoldatorer så läste svaret ni gav någon annan som undrade. På Expert kom vi fram till att de enda (vita/silvriga, viktigt, haha) datorerna som uppfyller allt det där är Mac (de har SSD, va?). Alltså jag hade tänkt mig en Acer (typ denna: http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Kannettavat/Acer-V3-572G ), men så har den varken SSD eller i5 (tvivlar på att i3 räcker). Kollade även på en annan som har SSD men då hade den bara 4 GB och i3...
Har som den andra som undrade också tänkt på 15'' skärm, men om jag tar Mac blir det 13''. Den skärmen verkade ändå passlig storlek, och den var så himla lätt, tunn och smidig! Så är en Mac a big no eller är det av andra skäl det rekommenderas HP? För som jag förstått så är just Mac's datorer de bästa på marknaden och borde ju klara allt som har att göra med gymnasium och studentskrivningar galant.
Så alltså mina krav är i5, 8GB minne, SSD, vit. Det måste ju finnas nån dator som är vit som har det där. ;)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej!
Nu gissar jag att min expert-kontakt är på villan och inte har så stor lust att tänka på datorer, men om du inte måste köpa direkt så kan vi ju återkomma senare till honom om du vill (påminn genom att skriva kommentar på den här frågan iståfall). Dessutom är det mycket möjligt att det kommer nya datorer till butikerna/nätet nära dig när skolstarten närmar sig och firmorna börjar satsa på marknadsföringen och försäljningen till just gymnasieelever och studeranden. Och då kan det dyka upp förmånligare erbjudanden också. Så kan du, så är mitt förslag att du väntar med att köpa till augusti. Annars är det bara att fortsätta plöja genom nätet - nöj dig inte med att fråga i bara en affär. De vill såklart att du ska köpa just från deras utbud, så då är det tyvärr nära för vissa försäljare att säga att "njäääe, något annat finns nog inte..." ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott