Apa som husdjur
21.04.2015
Hej, det här låter kanske lite konstigt, men jag skulle såå gärna vilja ha en apa som husdjur, hehe. Men bara en sån där liten en, som kan sitta på axeln och så. Men ja var osäker på om man får ha en liten apa som husdjur i Finland, jag har läst att man inte får ha, men på somliga ställen stod det att det fanns någon "ras" som man fick ha. Så då är ju frågan, får man ha dem som husdjur?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.04.2015
Hejsan! Nu får jag det hedersvärda uppdraget att besvara din fråga eftersom jag har hållit i rätt många apor under våra Thailands-resor. Så min första fråga till dej: Har du sett och hållit i apor eller bara sett dem i TV eller på youtube-klipp?
Apor är otroligt starka djur. Vi har inte en chans mot deras armkrafter! Gissa om de är starka bara i händerna?! Deras nypor är som tänger! Tänger som kniper om lianer och trädgrenar. Det tar sjuuuukt!! Dessutom kan de bitas - jättehårt! Och de är gjorda för att leva i djungeln - de är superaktiva och gjorda för att vara igång hela tiden. De är inte gjorda för att leva i fångenskap! Föreställ dej ha ett djur hemma som klänger och klättrar i allt! Föreställ dej hur den hoppar från bokhyllan via gardinskappan till kökslamppan medan du hör hur böckerna ur bokhyllan ramlar i golvet och kökslampan går i kras... Hur reagerar du?! Skrik på du bara för nu är apan på väg mot prydnadstallrikarna som din mamma har på väggen och råkar samtidigt svepa din laptop i golvet! :D
Det finns folk som tycker att hundvalpar och kattungar är jobbiga att uppfostra. I min vildaste fantasi skulle jag inte kunna tänka mej att klara en apa i vårt hem ens en dag! Jag minns från retro TV-serien Friends hur den där apan som Ross hade betedde sig... Om du inte har sett det avsnittet kan du säkert googla.
Mej veterligen får man inte importera och ha apor som husdjur i Finland.
Hur skulle det istället vara med en hundvalp eller kattunge? ;)
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare med hund, katt och kanin i hemmet