Att svettas
01.04.2018
Hej är det normalt att svettas mycket? Har aldrig haft problem med det förrän nu dom senaste 2 månaderna och det känns inte så speciellt kul. Jag är inte överviktig eller något sånt och i vanliga fall fryser jag hela tiden och jag vet att det är bra att svettas men börjar kännas lite överdrivet är mest under armarna o i nacken vad kan det bero på? Har varit lite ändringar under den senaste perioden jag försöker äta/dricka mer antioxidanter och vitaminer för hudens skull äter blåbär morötter grönt te apelsiner o citroner varje dag vilket jag inte brukade göra innan för jag vill ha frisk hud är alltid så mörk under ögonen och har näringsbrist. jag tränar varje dag oxå 5 dagar/veckan o duschar varje morgon/kväll har oxå gjort laserbehandlingar tagit bort hår med laser under armarna och på andra ställen så kan det bero på det? Eller kan det va något annat? På kvällarna kan jag svettas lika mycket som när jag har feber ibland. Vad kan man göra åt det? E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2018
Hej.
Det är ganska svårt att svara på varför du svettas mer nu än du har gjort tidigare, men med tanke på de olika faktorer du nämner så finns det säkert flera olika saker som kan påverka det. Jag vet inte om laserbehandling påverkar svettproduktionen, men det är möjligt att det gör det. Likaså kan säkert de olika kosttillskott och den mat du äter påverka saken. Alldeles säkert är det ju att träning gör att man över lag svettas mer (fast man skulle kunna tro att det är tvärtom). Tränar du mer så har man i allmänhet en mer pigg förbränning i kroppen och då svettas man mer.
Tyvärr kan jag egentligen inte ge dig något svar, men om det irriterar eller oroar dig så föreslår jag att du skulle ta upp saken med en läkare så får hen vid behov lägga remisser till olika prover för att utesluta att någonting är på tok. Men jag tror inte att du behöver stressa över saken.
Kram
Tessi