Äventyrsresa
15.08.2015
Hejsan!
Jag skulle vilja veta om man kan åka på en sorts "äventyrsresa" som 15 åring eller är det bara för 18 och uppåt?
Alltså såna som man kan åka med grupper på t.ex safari och till ett land och åka runt i hela landet. Också så man kan lägga till olika aktiviteter som t.ex dykning, forsränning, bungee jumping och sådant?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
19.08.2015
Hej!
Eftersom du ännu är underårig, betyder det att dina föräldrar är ansvariga för dej och bestämmer över dig tills du är myndig, alltså 18 år, och därför skall du åtminstone ha deras lov för att kunna åka på en äventyrsresa. På t.ex. Finnmatkojens hemsida sägs att underåriga kan fara på semester med sina släktingar eller bekanta, men måste ha ett skriftligt intyg på att man har fått lov av sina föräldrar. På Tjäreborgs hemsida står det likadant, att man ska ha lov av sina föräldrar. Dessa resebyråer ordnar kanske ändå inte sådana resor som du nu har tänkt på. Under 18-åriga kan inte boka resa på Internet.
Ringde till Kilroy som ordnar olika slags äventyrsresor och där sade de att man bör vara 18-år för att kunna resa eller ha sina föräldrar/försörjare med sig. Om man har nån med sig kan man nog delta i vissa aktiviteter, som t.ex. dykning. Beror också mycket på vilken land man har tänkt resa till, vilka åldersgränser som gäller förstod jag. I vissa länder kan man t.ex. inte bo på hotell utan en försörjare om man är under 18/21 år.
Om du är intresserad av att resa, kan du ändå kolla med din egen hemkommuns ungdomsbyrå -om de ordnar resor för ungdomar för en del brukar åka nånstans till Europa för en vecka eller två. Vet att åtminstone Jakobstads och Karlebys ungdomsbyråer har ordnat sådana ibland. Då brukar även andra länders ungdomar resa till samma ställe och man har gemensamma aktiviteter där. Ett bra sätt att bekanta sig med ett nytt land, språk och nya människor. Ett skriftligt intyg av att få delta behövs av föräldrarna då.
För 16-åringar finns möjligheten att delta i volontärarbete som ordnas av Allianssin nuorisovaihto (Allianssi Youth Exchange)
När du är 18-år finns även möjligheten att jobba som au pair utomlands, t.ex. Nya Zeland och om det finns också information på Allianssis hemsida.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny