Avokado problem :(
18.12.2017
Hej! Köpte för några dagar sedan en avokado, har JÄTTE länge viljat prova en men det har bara inte blivit av. Men så för några dagar sedan så stod jag vid avokadosarna och försökte googla hur en avokado ska se ut och kännas då den är mogen/ ätbar. Fick dock inga bra svar av google så chansade. Har väntat några dagar eftersom jag TRODDE den inte var mogen ännu. MEN nu då jag äntligen skulle äta avokadon var den helt mjuk och rutten?? :((( blev så himla ledsen, har varit så taggad på att äta avokado.... :,((( så min fråga är nu HUR SKA EN ÄTBAR/MOGEN AVOKADO SE UT OCH KÄNNAS? Hur ska man äta dem? På smörgås eller med vad eller bara som de är?
Tack för svar! Min avokado ruttnade

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2017
Hej,
En avokado som är mogen känns lite mjuk, men ändå helt fast. Då du känner på den i butiken ska du alltså välja en som inte är alldeles skarp, utan som känns lite som huden i din panna, d.v.s lite mjuk (skalet är ju annorlunda än huden givetvis.) Det lilla "hålet" som finns kvar efter stjälken i toppen på avokadon skall vara gult, inte grönt eller brunt. (om det är grönt eller om knoppen sitter kvar är den omogen, är det brunt är den gammal).
Man kan äta avokadon på smörgås, den blir gos om man lägger svartpeppar och lite salt på (det låter skumt men funkar bra.) eller i sallad, eller smoothies. Egentligen smakar den inte speciellt mycket.
Lycka till med att uppnå den perfekta avokado-upplevelsen!
Kram
Tessi