Battle vest
27.06.2023
Hejsan, Jag skulle vilja göra en sk. "battle vest" till mig själv och jag undrar ifall det finns några regler om hur den ska göras, vad som får finnas på den, ifall det skulle råka finnas åldersgräns osv. Jag har försökt googla men har inte fått något konkret svar, är bara orolig att göra något fel.
Tack för ert svar på förhand<3 Extreme metalhead????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2023
Hej,
En battle vest är alltså en väst som används speciellt inom olika heavymetal subkulturer. Från början användes ofta jackor från Amerikanska armén, men idag är det vanligt att man använder en jeansjacka där man klipper bort ärmarna. Västen kan sedan prydas med olika patches, d.v.s tygmärken på olika band, skivomslag eller texter. Man kan också pryda sin battle vest med nitar eller kedjor.
Det finns nog inga egentliga regler för hur de skall göras, heller ingen åldersgräns. Hela tanken är ju att den är individuell, och att den motsvarar dig, vilka band som är viktiga för dig och vad du står för. Så det du förstås skall tänka på är att använda märken vars innehåll/budskap du själv tror på. Du behöver inte heller stressa med att få den helt "färdig" direkt, utan se det som ett projekt där du även senare kan fylla på med nya patches vartefter du och din musiksmak utvecklas eller du bara råkar hitta fina tygmärken någonstans.
Om du vill hitta inspiration så kan du använda pinterest, där finns massor av fina bilder.
Lycka till!
Kram,
Tessi