Bleka tånder
14.01.2018
Hej jag vill bleka tänderna gjort det förr med bikarbonat o sånt sen fick jag reda på att det inte va bra efter jag fått problem med ilningar
http://www.fashiongirls.se/shop/teeth-whitening-charcoal-2626p.html?gclid=EAIaIQobChMIksjNnrTY2AIVBmUZCh3ITgqfEAQYByABEgLPpfD_BwE
Vill köpa en sånhär nu men vet inte om det är bra eller om det oxå skadar tänderna. Johanna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.01.2018
Hej Johanna!
Vi har fått en massa frågor om tandblekning av olika slag och alla experter är alltid lika tveksamma och varnande. Se, oavsett vad du använder, till och med privattandläkares egna metoder att bleka tänderna, så är det negativt för emaljen. Det går helt enkelt inte att bleka utan att den påverkas på något vis, så då blir det alltid mera en fråga om hur mycket det skadar och om man anser att det är värt besväret. Tandläkarkåren överlag suckar nog lite uppgivet över det här skönhetsidealet med så himla kritvita tänder på var och varannan vanlig människa - även om de suckar högre om energidrycker, kolsyreapparater för hemmabruk och smoothies, eftersom både kolsyra och sura frukter mm fräter på tänderna. De kan du ju annars försöka undvika så mycket du bara kan om du redan har problem med tänderna.
Ilningar kan btw också bero på att du "borstat upp" tandköttet så att tandhalsarna kommit fram, så var noga med hur du borstar (inte mer än 2 ggr/dag, inte nära att du ätit något surt, före du äter frukost och snett längs med tänderna, aldrig upp och ner över tex framtänderna - alternativt använd eltandborste). Men sprickor eller tunn emalj ger alltså också ilningar, så skippa alltså bikarbonatet mm. Kaffe, rödvin, te, tobaksprodukter och annat färgande ska du såklart också undvika/skära ner på om du vill hålla tänderna ljusare.
Just det medel du länkade till så tror jag inte så mycket på, eftersom jag personligen inte automatiskt tror att något är bra bara för att det är ekologiskt - men även pga att det inte fått så bra betyg (2,5 stjärnor av 5). Skulle användarresponsen varit bättre så kunde du kanske väga nyttan mot risken. Men helst sku jag ändå vilja rekommendera att du talade med din egen tandläkare om saken och inte prövade dig fram på egen hand. Alla har vi ju lite olika tänder, både tandsort och tandhälsa, så att någon som är insatt och ser dina tänder ger dig råd om vad du kan pröva är nog smartast.
Se, minns alltid att de som tillverkar sådana här produkter som gör-det-själv-tandblekning framförallt är ute efter att tjäna pengar på folks önskan att se bättre ut. Det är en mångmiljardindustri där omtanken om kunden tyvärr oftast går mer ut på att kunden ska bli nöjd nog för att köpa fler produkter än att kolla att produkten faktiskt inte är harmlös. Sådana produkter som genomgått Säkerhets- och kemikalieverket Tukes hårda tester och bevisligen är ofarliga är nog mer tillförlitliga.
Här vara annars en tänkvärd artikel, även om den börjar ha ett par år på nacken. https://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/17/smink-ar-inte-farligt-om-du-anvander-det-ratt
Hoppas du hittar ett sätt att bli nöjd med dina tänder <3
Kram, Liselott