Boken
28.12.2022
Hej! Köpte en bok idag och senare insåg att de var lite porr saker i den eller vad man ska säga. Alltså vissa kapitel innehåller mycket sex och så. Jag visste inte dehär före jag köpte boken och nu. Om min mamma vill läsa den så kommer det bli sjukt pinsamt eftersom ja. Hon kommer säkert vilja läsa den så vad ska jag säga då?!? Jag och mamma har nog bra relation men kommer skämmas så mycket är också en väldigt känslig person. Ormen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2022
Hej,
Jag förstår att det kan kännas lite pinsamt om din mamma läser boken och hon förstår att också du har läst de sidor som handlar om sex. Men jag tycker inte att du behöver känna någon skuld eller skam över detta. Det är ju inte du som har skrivit boken och du var ju inte medveten om innehållet i boken då du köpte den. Om hon skulle nämna någonting om saken så kan du ju konstatera att boken inte var riktigt som du hade tänkt dig, men din mamma förstår antagligen att det inte var just den delen av innehållet som gjorde att du köpte boken, och du kan ju inte påverka vad författaren har skrivit.
Det är lite som att titta på film med sina föräldrar och det kommer en scen där skådespelarna har sex. Det är superpinsamt att titta på tillsammans med sina föräldrar - men man kan inte påverka filmens innehåll utan det är bara att genomlida och gå vidare.
Försök att inte stressa över saken.
Kram
Tessi