börja blogga
28.12.2021
Hej! Jag har tänkt börja med eget domän men undrar om ni har något tips på ett finskt domän? Har kollat på b.la. one.com som verkar ganska bra och billigt.. Bloggare

Ungdomsinformatör Kix svarar
29.12.2021
Hejsan!
Jag har inte använt One.com själv, men läste på om det. Det är ett danskt företag, och recensionerna är väldigt blandade. Många säger att det är lättanvänt och enkelt att förstå för nybörjare, vilket ju är najs! Men i min mening var det också oroväckande många som sa att de höjer priserna oväntat och att det är svårt att säga upp deras tjänster, en del hade fortsatt få fakturor fast de försökt säga upp avtalet. Man bör notera på deras hemsida där de listar priser att man bara kan betala för ett år i gången, alltså inte månatligen, och att priset höjs närmare det tredubbla efter första året, vilket gör att de förmånliga priserna då blir ganska samma som på många andra ställen. HÄR (under rubriken Ease of use) läste jag också att fast man betalar för One's tjänster så ingår inte registreringen av en domän i betalningen (såsom jag förstod det men det var lite klurigt skrivet), utan det tillkommer en summa för det. Men - de är en av Europas ledande företag inom web hosting och har vunnit en del priser, så säkert har de många fördelar också eftersom de har lyckats bli det! Så det är upp till dig själv det där vad du anser.
Jag kopierar in hit ett tidigare svar som vi fått av bloggare Jennifer Sandström, angående skapande av domäner och lite annat dylikt, tänker att det kanske också kan vara bra läsning för dig:
"Att sätta upp en egen hemsida kräver en del jobb, men det finns mycket guider och hjälp att hitta online. De flesta alternativ kostar, men en bra idé är att börja med ett gratis-alternativ och senare, när du kommit igång, investera lite i att gå över till en betalversion. Squarespace är populärt för att det är enkelt att komma igång och själv designa, men det kostar. Wordpress.org är det mest populära alternativet, men det kostar också och då behöver du sätta upp ett eget webbhotell skilt. Som gratis alternativ finns Wordpress.com (istället för .org) där du kan sätta upp en gratis sajt och senare omvandla den till Wordpress.org om det skulle bli aktuellt (för att få fler valmöjligheter, t.ex. kunna tjäna pengar).
Vad gäller namnet på domänen, alltså den webbadress du väljer, så finns det många som redan är upptagna idag. Det kan vara en gammal sajt som inte längre används och därför säljer någon domännamnet vidare, om det är en populär fras kan de kosta så mycket som 2000 usd (och ännu mer). De bästa är alltså om du kan hitta ett namn som inte redan är upptaget, här får du bli kreativ. Du kan gå in på till exempel DEN HÄR sidan (webbhotellstjänst som också säljer domäner, som de ofta gör) och söka, om den är upptagen kan du få förslag på lediga domäner.
Kom ihåg att du alltid kan uppdatera och göra om längre fram, så välj något som är ledigt, sätt upp en gratis Wordpress.com-sajt och kom igång.
Här kan du hitta ännu lite mer information om de olika delarna ifall du vill läsa på mer:
Så startar du en blogg.
Gör en egen hemsida i Wordpress.
Tjäna pengar på din blogg.
Lycka till!"
Om du är intresserad av .fi domän, så kan du läsa om det HÄR och HÄR, men det låter rätt byråkratiskt.
Hoppas det här gav i alla fall lite mera klarhet (även om det är något av en djungel), och att du kommer igång bra med bloggandet,
Mvh, Kix