Brännmärke på tyg
02.01.2014
Hejsan!
Jag har haft min locktång i sängen och den råka vara på en liten stund så det blev ett brunt märke på mitt lakan, hur får man bort en sådan fläck? Det går inte bort i tvätten har jag lärt mig men något gammalt husmors tips måste väl finnas? :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.01.2014
Hej, har du provat att tvätta lakanet? Kanske fläckborttagning skulle funka. Detta hittade jag på denna sida: http://www.gorenje.se/support/tips_koket/hoppsan/flackguide/sa_har_blir_du_av_med_flackarna
Koka den svedda delen av plagget på svag värme med 1 kopp (250 ml) såpa och 0,5 liter mjölk. Du kan även badda med ofärgad ättika eller, om det handlar om ett tyg av bomull, ylle eller silke; droppa på 3% väteperoxid på fläcken. Fungerar endast på lätt svedda fläckar.
Här kommer Anna Wahlgrens tips: BRÄNNFLÄCKAR. Blek lätta missfärgningar (av t ex strykjärn). Försiktig användning. Lätta brännmärken på matta kan gnuggas med en ituskuren rå lök eller rå potatis. På bordsyta kan man smörja in med majonnäs, låta sitta ett tag och sen torka bort.
Galltvål kan du också prova med, man borde få den i vanliga varuhus.
Hoppas något av detta hjälper :)
Lycka till hälsar ungdomsinformatören Sanna