Brevvänner?
14.05.2025
Hej! När jag var liten hade jag en brevvän som jag fått kontakt med genom HBL junior. Det var jätteroligt då jag fick brev och att skriva dem, och även om kontakten nu brustit så tänker jag tillbaka på dom kanske två åren ganska ofta. Jag skulle hemskt gärna vilja ha en brevvän igen, men det är verkligen svårt att faktiskt få någon nuförtiden! Jag undrar om det finns något sätt att få kontakt med någon, så jag kan börja skriva brev igen? Skribenten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2025
Hej,
Jag förstår vad du menar. Jag hade också många brevvänner då jag var barn/tonåring och det var ett roligt sätt att lära känna någon. Men idag ser världen lite annorlunda ut och man är betydligt försiktigare med att ge ut sin hemadress till vem som helst. kanske för att man är så mycket mer medveten.
Du kan testa t.ex. sidan Global penfriends. Sidan verkar vara säker och ha ett system där man först lär känna varandra lite innan man t.ex. ger sin mailadress eller hemadress.
Det finns också en app som heter Slowly. Där man harförsökt efterlikna hur det fungerar med "riktiga" brev, men allting sker via appen så man behöver inte ge sin adress eller annan verklig information.
Säkert finns det många fler, men kanske du hittar andra goda alternativ genom dessa förslag. Lycka till!
Kram,
Tessi