Brun-svarta flytningar
30.07.2023
Hej asså jag är en tjej på 13 år som haft lite konstiga flytningar på senaste. De är lite liksom bruna och jag har läst att man kan få det innan man får sin första mens men är det sant? Men sen har jag också läst att det kan va en underlivs infektion så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på. Har haft flytningar ett ganska långt tag nu så jag tror att det är mensen som kommer men jag vet inte. Sen tror inte jag att jag riktigt vill ha min mens är det normalt? Osäker tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
31.07.2023
Hej,
Det låter som om din mens är på gång! Och att ha en känsla om att man inte riktigt vill ha mens är också helt normalt. Det kan kännas jobbigt och främmande och lite skrämmande. Det bästa vore om du kunde prata med någon vuxen om att din mens förmodligen är på gång så kanske ni kunde prata lite om det? Lite om hur det känns att ha mens, vad man kan använda när man har mens och sen gå och köpa det tillsammans. Din mamma tex. eller någon annan kvinnlig vuxen har också mens, och jag vet att den personen skulle bli väldigt glad över om du frågade eller vill prata om det.
Kram!
Malin