Bryt upp, bryt upp!
28.03.2014
Hej! Det finns något som jag verkligen, verkligen saknar här på Decibel, och det är en informationssida som handlar om uppbrott och om att bli vuxen. Jag fyller arton om bara några månader och pendlar just nu fram och tillbaka mellan att vilja bli vuxen och att vara kvar i det trygga - jag skulle säga att jag hamnat i något slags "bli vuxen-kris". Det finns så många valmöjligheter ute i världen, så många saker jag vill göra och så många förväntningar jag har att jag bara känner mig totalt snurrig. Vad gör man egentligen i sådana situationer? Hur vet man att man är på väg att bli vuxen? Finns det någon biologisk ålder, eller är åldern bara psykisk? Vad innebär det att bryta upp, som Karin Boye skriver i sin dikt?
Jag skulle verkligen uppskatta sådan information, för visst vänder sig Decibel även till ungdomar upp till 20 år? Jag tror inte att jag är ensam om att önska det här. Tack förresten för en superduperbra sida!! Fastän jag bor i Sverige har jag haft mycket stor nytta av den :) R

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2014
Hej, va kul att du gillar våra sidor. Vi har ingen övre åldersgräns. Vissa som skriver hit är 11 och andra kan vara 33, alla är lika välkomna :) Vi försöker hela tiden vidareutveckla våra sidor och göra dem ännu, ännu bättre. Men det är super när ni kommer med förslag på vad ni saknar :) Vi ska hålla bakom örat och försöka få fram lite mera texter som behandlar just det att bli vuxen. Det kan ju faktiskt kännas väldigt jobbigt med alla val och beslut man ska ta och som dessutom kan inverka på resten av ens liv. Det finns ingen magisk ålder när man vet att jahaaa nu har det börjat, jag börjar bli vuxen. Det är nog en sak som kommer krypande över en, och inte över en natt. Sen är det ju så att man kan alltid ändra sig, om man efter en tid märker att man nog gjort ett felval någonstans så kan man alltid gå tillbaka och välja om. Det är egentligen aldrig för sent, det finns ju folk som börjar studera när de fyllt 50, eller som skriver studenten efter pensioneringen. Väldigt många i dag jobbar inte med samma hela sitt liv utan byter när det gått några år. Vissa anser att man SKA byta efter ett visst antal år, att man SKA plåga hjärnan lite mellan varven och inte låta den förslappas ;) Att bryta upp, kan betyda många saker. För någon kanske det är att bryta upp när man flyttar från sina föräldrar till ett eget hem, för någon annan kanske att bryta upp är när man gör slut med pojk-/flickvännen. Vissa menar att för att bryta upp ska man lämna allt det gamla bakom sig i livet och gå vidare, typ sälja allt och flytta till indien, eller totalt bryta med sitt förflutna,  nytt jobb nya vänner ny bostad allt nytt. Man har nog alla olika uppfattning av vad som är att bryta upp. Det som väl ändå måste ses som det allra viktigaste är nog att man känner i sitt hjärta om det känns rätt eller fel. Alltid då man ska göra ett val eller ta ett beslut så borde man noga tänka genom alternativen, väga för- och nackdelarna mot varandra. Och sen borde ens inre säga hur man ska göra. Det kanske inte funkar alltid och kanske inte genast, men så fort man får en känning om vad man borde göra så ändrar man riktning ifall man vinglat iväg från stigen lite. Man måste också våga lite för att vinna. Om alltid tar det säkra före det osäkra så får man ett tryggt och lugnt liv men ack så tråkigt, det måste också finnas en lagom dos av äventy i våra liv, lite spänning. Vissa val som vi hamnar att göra kan kännas som att gå ut över kanten till ett stup, men man kan se till att det alltid finns en "kvist" eller ett "rep" att hugga tag i och dra sig tillbaka i om det börjar rusa iväg mot fel håll, man ska akta sig för att kasta sig ut över kanten utan möjlighet att gå tillbaka.
Jag ska fråga en av våra medhjälpare som gjort en del val och varit med om flera uppbrott om hon ännu vill skriva några rader till åt dig, isf sätter jag in det här under.
Tack för din hjälp med att göra Decibel ännu bättre!
Kram från ungdomsinformatören Sanna