Citronvatten
01.05.2018
Hej!
Jag har en vattenflaska som har en behållare i sig och där brukar jag lägga i lime och citron som jag skurit i bitar (Med skalet på) Detta har gjort så att jag dricker mera vatten på dagarna. Men jag har några frågor:
Kan man dricka citronvatten varje dag och inte alls dricka ”vanligt” vatten?
Kan jag dricka citron/lime vattnet på kvällen, efter att jag har borstat tänderna, eller ökar risken för hål och sånt då? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2018
Hej.
Du kan nog dricka citronvatten istället för "vanligt" vatten. Oftast är det inte så hög koncentration av citron att det skulle vara skadligt för kroppen fast man konsumerar ganska mycket citronvatten. det enda man behöver tänka på är precis som du skriver att citron och lime kan vara lite frätande på tändernas emalj, så jag föreslår att du dricker "vanligt" vatten en timme innan du borstar tänderna och efter att du har borstat dem. (samma sak gäller kolsyrade produkter och t.ex. apelsinjuice).
Bra att du dricker vatten!
Kram
Tessi