Confused
28.12.2017
Hej. Den 13.12.15 blev jag sexuellt trakasserad av en äldre man. Jag gick hos en psykolog och pratade egenom händelserna nästan i ett år. Och jag tyckte att det hjälper mig bra och att jag slapp översätt händelsen hyfsat bra. Men för drygt en månad sen ringde mannen i fråga åt mig. (vet inte hur Han har fått tag på numret) svarade dock inte då numret inte var bekant. Och alltid då Han ser mig tex i affären beter Han sig som om inget hänt. Själv ignorerar jag personen totalt. Nu undrar jag om denna händelse kan ligga bakom alla mina fysiska Och psykiska illamåenden som dyker upp då jag varit med en kille. även fast vi bara skulle kramas så dyker det upp. Killen vet om händelsen men inte om illamåendet som dyker upp efter att vi träffats.
Och skulle jag isf behöva berätta om det åt honom eller gå och prata med någon igen? Helt råddig i huvudet av allt dethär.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2018
Hej.
Jag tror att det skulle vara bra om du gick och talade med någon, eftersom det verkar som att en hel del tankar och ångest finns kvar i dig. Direkt efter att man har gått igenom en kris kan känslorna vara på ett visst sätt, och det var bra att du då talade med en psykolog. Men det kan vara väldigt svårt, nästan omöjligt att förutse hur samma situation kan påverka en längre fram. Och eftersom du fortfarande träffar på mannen ibland så är det bara rimligt att du reagerar på det på något sätt.
Jag rekommenderar därför att du tar kontakt pånytt med samma psykolog (om det var en person du hade förtroende för) eller försöker få tid till en ny. Så att du kan bearbeta de tankar du har just nu. Det är synd om det du gått igenom fortfarande påverkar dig och den relation du har just nu. Jag tror att du behöver lite mer hjälp för att lägga händelsen bakom dig.
Många kramar
Tessi