D3-vitamin överdos
08.03.2015
Hej! Vad kan hända om man överdoserar D3-vitamin då det på förpackningen står att den inte får överdrivas? Kan det vara farligt? Vad ska ja göra då jag överskridit dosen? Svara gärna snabbt, tack i förhand anonym
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.03.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Tack för din fråga.
D-vitamin är ett fettlöslig vitamin som “lagras” i kroppen. Därför är det viktigt att följa doseringsanvisningarna som finns i paketet. För en vuxen rekommenderas det D-vitamin upp till 50 mikrogram per dag och 25 mikrogram per dag för barn.
D-vitamin överdoseringar är sällsynta. På Giftinformationscentralens webbsidorna skrivs följande:
”Akut D-vitaminöverdos är ytterst sällsynt. D-vitaminförgiftning är ofta en följd av upprepande överdosering (översupplementering), inte av en akut engångsdos. Som behandling räcker det att man tar en paus under den tid som motsvarar den mängd man ätit.” http://www.hus.fi/sv/sjukvard/sjukvardstjanster/giftinformationscentralen/amnelista/Sidor/default.aspx
När D-vitamin "stockas" i kroppen kan det framgå toxiska effekter. D-vitamin förgiftnings symtomer är t.ex aptitlöshet, törst, illamående, gastrointestinala symtom, huvudvärk. För mycket D-vitamin kan också orsaka olika typer av skador på kroppen, t.ex. hjärta och nervsystem symptomer.
Om du tagit D3-vitamin väl över den rekommenderade dosen en långre tid och är rädda för förgiftning, kontakta din närmaste hälsovårdcentralen. Du kan också fråga råd från Giftinformationscentralens rådgivning, som är öppet 24 timmar i dygnet, tlf. 09 - 471 977.
http://www.hus.fi/sv/sjukvard/sjukvardstjanster/giftinformationscentralen/Sidor/default.aspx
Källör:
http://www.d-vitamiini.fi/tietoa_d-vitamiinista/onko_d-vitamiini_turvallista.php
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00023
Mika - Ungdomsliv.fi