Dålig start i livet - svårt med livslust
20.10.2023
Hej!
Har kollat på en hel del videor om reddit posts - ny trend kinda. Där man kan dela med sig sin historia och få hjälp och svar från andra synvinklar.
Vet inte vart jag ska skriva eller till vem så testar här:
Jag är en 19 årig tjej - snart 20..
Autism och adhd på papper men.
Livet är inte bra. Vart ska jag börja?..
Hoppade av skolan vid 7an helt, så fick sedan vid 16 år plugga igen grundskoleämnerna.
På papper stod det misstänkt ptsd och vill ej självdiagnotisera mig själv men, jag blev mentalt misshandlad iallafall. Skar mig själv från 12 år till 17, var frisk i totalt 2 år men skar mig själv för några dagar sen, föll ner till botten igen.
Behöver terapi.. vet det, för min självsyn och självkänsla existerar inte. Hatar mig själv, mitt utseende, kropp, vikt, beteende, röst.. allt.
Har aldrig redigt haft en öppen familj - mamma bad mig vid 15 dölja ärr för en kompis studentfirande.. har aldrig gråtit i mammas famn eller berättat om "misshandeln". Hon är ingen dålig människa, bara mig det är fel på.
Förlåt för kletig text, adhd hjärnan hjälper inte..
Just nu försöker jag plugga in gymnasium betyg men ja.. har ingen stor livslust så blir inte så mycker gjort. Vet att jag vill leva, har en dröm med farm fylld av djur men kan inte nå dit. ( pappa är GROVT allergisk mot alla djur, men har två utekaniner nu! )
Kan sitta och gråta i timmar, för jag kan inte bara bita ihop och ta mig igenom gymnasium betygen. Har inga vänner förutom en vän online. Så är väldigt isolerad människa, skygg.
När jag tänker på att vilja leva för familjen, vännen, släkt, missade drömmar osv får jag ingen livslust alls. Hatar människor.. ja, hatar.
Har sett hur jäkla underbara till avskyvärda människor kan vara, trotts den goda sidan.. är min kärlek till mänskligheten icke existerande. Jag lever för mina kaniner. Lever för tanken att någon dag leva på en farm, fylld av djur.
Vet bara inte vad jag ska göra. Jag är livrädd för människor så "prata" med psykolog är ett litet för stort steg. Vill kunna prata med en men, mina autistiska drag behöver ta det steg för steg.
Ursäktar igen för denna kletiga text, ställ frågor om du/ni inte förstår något. S
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
31.10.2023
Hej,
Tack att du skriver in. Jag hoppas att det hjälpte dig en aning att få skriva av dig. Jag är ledsen att du hamnat vara med om allt det där. Det är modigt av dig att våga ta kontakt hit till Decibel och beskriva allt detta, tack för det.
Även om det inte känns så just nu vill jag påminna dig om att det inte är något fel på dig, du är perfekt just så som du är. Jag hoppas att du håller fast vid dina drömmar, så att de en dag kan bli verklighet. Det känns säkert tungt att bära på allting ensam, men det ska du inte behöva göra. Att skriva in hit var redan en jättebra grej, men på basen av det du skriver vore det bra om du kunde diskutera igenom allt det här med en professionell. Det som är bra med att ha en kontinuerlig kontakt med en professionell är att man då kan gå igenom allt det du nämner i din text och få möjlighet att bearbeta det som hänt samt de känslor som väckts i dig.
Jag rekommenderar att du skulle vända dig till en ungdomsmottagning. Det fungerar som ett lågtröskeln verksamhet, som sedan kan hjälpa dig vidare till tjänster som du behöver. Ungdomsmottagningen är gratis och alla mellan 12–23 år kan vända sig dit. Där finns kuratorer som kan ge dig samtalsstöd och har en särskild tystnadsplikt, vilket innebär att dina föräldrar inte behöver kontaktas. Kuratorerna kan även vid behov följa dig vidare ifall du känner att du skulle behöva det. Du kan söka fram den närmaste ungdomsmottagningen på UMO.se hemsidan. Ifall det här känns alltför överväldigande finns det också tjänster där du anonymt får ringa, chatta eller mejla för att få hjälp och stöd i din situation. Sådana tjänster hittar du här https://www.umo.se/att-ta-hjalp/hit-kan-du-ringa-maila-eller-chatta/
Även om det känns som ett stort steg att be om hjälp, är det den bästa gåvan du kan ge åt dig själv. Då kommer du ett steg närmare din dröm av en farm fylld av djur.
Sköt om dig <3
Kram, Lila