Dans
23.08.2015
Hej! Jag undrar: vilket är bäst, att dansa tre timmar i veckan utspritt eller mer "hopbuntat"? Alltså, om jag t.ex tar två klasser direkt efter varandra på söndagen och en på måndag eller att köra en timme på tre olika dagar? Jag har hört att man bör dansa minst tre gånger i veckan för att bli bra, men vad räknas som "gånger"? Antal tillfällen eller timmar? Vilket ger bäst resultat? Nu kommer jag köra broadway jazz och balett direkt efter på söndagar, och contemporary på måndagar för det fanns inga andra klasser som jag var intresserad av. Himla synd att baletten var direkt efter broadway-jazzen...
Men frågan alltså: vad ger bäst resultat? :) balletbun

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2015
Hej!
Ursäkta att du fått vänta på svar!
Hur man ska ställa sin fritid och hur man ska fördela tiden och orken måste nog var och en ta ställning till själv. Men rent fysiskt kanske det inte är så smart att ha två träningar efter varandra, dessutom dans av olika sort. Visst, kanske kroppen är färdigt uppvärmd och smidig till baletten, men den kanske har hunnit bli för trött? Då finns ju både risken att man skadar sig och att man inte presterar så bra som man skulle vilja/kunna, och att besvikelsen då förstör? Redan tröttheten i kroppen efter ett pass kan ju göra att det inte känns så kul och bra som det skulle kunna göra. Å andra sidan kanske ditt veckoprogram gör att det skulle passa bättre med fler träningar under helgen och färre under vardagarna?
Visst finns det de som säger att man ska dansa minst tre gånger i veckan för att bli bra. Det finns också de som säger att man måste väga si och så för att bli bra på balett, att man måste ha hållit på sedan man var 3 år osv osv osv. Folk säger så himla mycket, och alltför ofta för att dels känna sig bättre än andra och dels skapa en vi-som-gör-det-rätt-anda för att lite puffa ut konkurrensen. Dansa för din egen skull, inte för att bli "bra" i andras ögon. Dansa så som det passar ditt liv bäst just nu. Dansa för att du njuter av det. Då får du så mycket mera energi ut av det - och mindre ångest för hur man "borde". Det är mitt personliga råd <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott