dator
07.07.2015
ska snart (2 dagar) köp en dator till gymnasie o undrar hur stor an ska va. 15 elr 13 tum? på gigantti sa dem att smartast e att ta en 13 för att den e lättar att ha me o tar mindre plats, men tänk om alla andra har stor skärmar o ja har liten? va sku ni rekommender o va säljs mest av?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2015
Hej!
Jag har skickat din fråga till en kompis som jobbar med att lära upp gymnasielärare i hur studentexamen kommer att skötas digitalt snart. Mindes att han hade lagt ut rekommendationer på fb åt föräldrar som ska köpa laptop till sina gymnasieelever vad som lönar sig sedan inför studentproven - och han är annars också jättekunnig inom teknik. Hoppas han svarar snart. Men det KAN också hända att er skola sedan i augusti gör en gemensam beställning på datorer åt de elever som vill ha och att man då får den billigare med grupprabatt, så om du inte har så bråttom kanske du kan vänta lite med uppköpet tills du vet ifall er skola brukar göra så?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Visst är det lätt att ha en liten dator med, men att skriva uppsatser och scrolla hela tiden på en liten skärm är inte bra, 15 rekommenderar jag. INGA touch-screener, inga hybrider, inga konstigheter.
Jag skulle köpa en med intel-processor, i5, 8GB minne och helst HP, de har varit säkraste att bota upp från USB med. Undvik dyra ovanliga modeller med häftiga skärmkort, inte säkert att man kan köra Linux/Debian med den. Ethernet kommer att behövas, bara trådlöst räcker inte. SSD-skiva bättre än traditionell, och löns att kolla vad en extra acku kostar då man köper nu. Är man på tredje året och ackun är slut så kostar de då väldigt mycket mera.
Peter Ahlroos