Datorproblem...
22.05.2014
Hejsan! Läste här tidigare frågan om datavirus, och har ungefär liknande problem. Förr hadde jag antivirusprogramet McAfee som fungerade helt bra, tills typ dens licens tog slut. Upptäckte sedan efter en tid att min dator blivit allt trögare, och det började dyka upp en massa pop up ads när jag var på netet. Laddade för ett taag sedan ner Avira virus program (gratisversionen) och den har då hittat en hel del malwares (typ 20 styck allt som allt säkert...) och den har hittat 2 trojan men som enligt Aviras virusinformation är av den svagaste versionen som tur. Avira har väll skött bort dem, men dock dyker det en del ads när jag surfar, men jag har Adblocker på min webbrowser så de stör ej så mycket något mera. men jag funderade bara att har ni nå tips på ett effektivt antivirusprogram? Gärna nån sån som har 1 års provotid iallafall, så jag nu får bort det all det skadliga i min dator. Avira e väll helt ok, men vågar inte lita på det helt och vill man ha effektivare skydd så måste man köpa nån annan version av Avira... testade en gång onlinescannern Eset och den kan hjälpa att skanna datorn grundligare, så den hjälpte Avira programmet att hitta några virus. Finns det några andra program som kan funka bättre tillsammans med Avira? och är det nästan bättre att ha två antivirus program i sin dator elr?
Hoppas ni förstod vad jag vill ha för svar, hoppas ni snart kan svara :)
P.S är inte på facebok elr nätbankskonto med min dator så det är nog lugnt med det, använder mera min Iphone för det.
Funderaren
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.05.2014
Hej, vi skickar vidare din fråga till vår data expert Jonny, sätter in hans svar här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kom nu Jonnys svar snabbt som attan:
Hej!
Pop-up, trojaner och andra virus är irriterande men tyvärr något man ständigt får dras med oberoende av hur bra virusskydd man har. Då menar jag inte att man skall strunta i att skydda sin dator men det finns inget program som man kan lita på till 100% det läcker alltid genom någon skit.
Avira är ett av de bättre gratisprogrammen. Norton och BitDefender är utsedda till de bästa betalskydden 2014. (http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2372364,00.asp)
Man skall aldrig köra två virusskydd samtidigt då det skapar allvarliga säkerhetshål samt slöar ner datorn avsevärt. Däremot kan man ha ett virusprogram (realtidsskydd) och ett antispyware eller antimalware samtidigt t.ex. malwarebytes.
H. Jonny