dehär med telefoner
14.07.2014
jag har just köpt en iphone och undrar om ni har några tips på gratisappar där man kan ladda ner musik? jag söker en app där man kan lyssna på musiken utan att vara online.jag vet inte om ni kan hjälpa men jag har sökt länge och hittar bara appar där man måste ha internet för att lyssna. skulle vara tacksam om ni har några tips.:) i-lands problem :p
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.07.2014
Hej, det verkar som att det inte finns nån sån app som du tänker på. Eftersom du när du hör på musiken online bara streamar den vilket är tillåtet men om du ska lyssna utan tillgång till internet så ska du ju så att säga "äga" låtarna, typ "ha dem" alltid och det funkar inte gratis. Misstänker att apple inte stöder nån sån app, tyvärr. Ska ännu kolla med vår teknikexpert Jonny det kan ju hända att han har nåt tips, så kolla här under om nån dag igen. Ibland brukar han svara genast så det kan komma svar hit när som helst.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kom nu nästan genast ett jätte bra svar från Jonny:
Hepz!
För att kunna lyssna på musik offline måste du ha de låtarna lagrade på telefonen. Du kan ju använda telefonen som vilken mp3 spelare som helst och föra över låtarna från en dator eller ladda ner dem från Itunes eller Spotify (ej gratis om du vill lyssna offline). För att ladda ner musik direkt till mobilen finns säkert appar för t.ex. BitTorrent men tänk på att det kan vara olagligt.
Om du inte har obegränsad surf till mobilen skulle jag rekommendera dig att kolla upp med din operatör vad det kostar att uppdatera anslutningen (några €/mån). Telefoner idag kräver hela tiden åtkomst till nätet och det blir lätt dyrt. Har du ett bra avtal slipper du problemet med att ladda ner musik och kan använda t.ex. Spotify och ha tillgång till all musik var du än befinner dig.
H. Jonny