Demoner?
16.03.2023
Så fort jag släcker lampan i rummet ser jag en person med Jesu likt ansikte som svävar i taket. Jag har sett andra figurer tidigare. De rör sig inte och för inga ljud. Jag är klarvaken och jag kan röra mig så det kan väl inte vara sömnparalys. Jag ser figurerna varje kväll och jag vet inte vad jag ska göra för att få bort figuren. Jag vet inte om ni kan svara på en sådan fråga men jag vet inte vad jag ska göra. Jag tar inga droger och jag dricker inte alkohol. Jag har vant mig vid figurerna nu och det har hållit på i några månader. Läbbigt
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.03.2023
Hej!
Vad bra att du skrev hit till oss! Baserat på det du skriver tror jag inte att du behöver oroa dig för det här. Det är bra att du är medveten om att det här är något som du behöver ta itu med, det är också bra att du inte känner rädsla när det händer och att du har självmedvetenhet samt analytisk förmåga kring ditt problem
Jag har några tankar kring vad det kan röra sig om men jag kan inte ställa någon diagnos. Jag rekommenderar starkt att du bokar en tid till en läkare som verkligen kan gå till botten med det här och ge dig en förklaring på varför det här händer och vad som kan göras för att få ett slut på det. Men som sagt tror jag att du kan ta det riktigt lugnt. Du är INTE galen! Eftersom du är medveten om din situation och kan tänka logiskt och analytiskt behöver du inte oroa dig för att du håller på att tappa förståndet. Hallucinationer av olika slag i samband med sömn är inte heller ovanligt så du är inte ensam med det här problemet.
Här är några alternativ som jag tänker att ditt problem eventuellt kan bero på. Jag rekommenderar varmt att du läser mera om dessa så att du kan avgöra ifall det här är något som kan stämma in på dig. Vill än en gång påminna om att jag inte kan ställa någon diagnos och jag tycker absolut att du ska tala med en läkare om din situation.
1.     Hypnagoga hallucinationer - Sker före insomnandet och kan vara allt från synhallucinationer till ljud- och lukthallucinationer.
2.     Narkolepsi - Kan vara orsaken till att Hypnagoga hallucinationer uppstår.
3.     Långvarig sömnbrist - Det här är något som kan skapa många olika och ibland även märkliga problem i din kropp och bör alltid undersökas innan det kan uteslutas.
4.     Stress - Kan precis som sömnbrist ta sig uttryck på många olika sätt och varierar från person till person, det är alltid något som är bra att utesluta innan man ställer en diagnos eftersom stress ofta är grunden till många olika problem i kroppen.
Kram,
Rosanna