Diverse Stuff
07.04.2015
Hejj! 1.Var kan man köpa paintball/airsoft vapen (internet)? 2.Hur gör man ett FPS spel som call of duty, battlefield? 3.Vad kostar det att ta trafiktraktorkortet när man fyllt 18? 4.Får man bygga en/kopiera så att en bil ser ut som en bugatti/lamborghini, och då menar jag att man bygger den själv/allt men den ser ut som en riktig bugatti eller lamborhini? 5.Hur blev mr.bean så känd? fiftis

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.04.2015
Hej fiftis!
Jaiks... Nå, vi ska se vad nätet kan hosta upp åt mig ;) fråga nr 1 fick du ju redan svar på av den snälle kommentarskrivaren, så jag hoppar direkt på nr 2.
2. För att göra ett så gigantiskt spel (med så många karaktärer, vinklar, options, grafiken osv osv osv) så behövs det en massa folk, hela 500 pers! (http://callofduty.wikia.com/wiki/User_blog:Ausir/It_takes_500_people_to_make_Call_of_Duty) Det ska vara grafikkodare och ljudkodare och programmerare av alla de sorter och och och... Dessutom behövs ju en studio (spelutvecklingsbolag) som först har råd att anställa alla dessa människor under den långa process som skapandet är, och som sedan kan marknadsföra spelet så att de får tillbaka pengarna plus gör vinst. Att göra ett First Person Shooter-spel grundar sig på samma teknik som i många andra dataspel (där världen också vrider sig om karaktären som är aktiv vrider sig, tex Minecraft) som utgår från att personer helt enkelt har haft videokameror på huvudet och rört sig som spelarna kommer att göra och så kodar man och gör grafiken på basen av det. Skulle kunna berätta mycket mer, men gå själv på upptäcktsfärd på nätet, googla tex "how to make a game like" eller "how was call of duty made".
3. Det beror säkert på om du redan tagit körkort för moped, traktor, personbil, lastbil och kanske även något till - då kan du kanske få "rabatt" tex på vissa teorilektioner så att slutsumman skulle bli billigare än om du inte har avlagt någon som helst körkortsexamen tidigare. Fråga närmsta trafikskola när det närmar sig (såg att du har något år till innan du är myndig och priserna kan ju ändra mycket innan dess). Så mycket kan man ju gissa att det blir billigare om du tar det samtidigt som personbilskörkotet. http://www.ajovarma.fi/SITES/SWEDISH/KORKORT-OCH-EXAMINA/KORKORTKLASSERNA/Sidor/trafiktraktorkort.aspx
4. Säkert på det stora hela - så länge man inte exempelvis kopierar själva märkena, alltså tex Ferrari-hästen och lägger på egen skapelses motorplåt. På riktig detaljnivå så har säkert alla bilmärken tagit patent på alla delarna i sina bilar, så de får inte vara exakt identiska. Jag gissar också att du absolut inte får börja producera för försäljning, men som ett privat hobbyprojekt är det kanske möjligt. När det gäller att bygga och göra om bilar, så är det rätt noga sedan också med hur många procent av de olika delarna, tex motorn, som är orginaldelar, för att man ska få den genom besiktningen. Men i teorin, så ja, visst kan du försöka bygga en som liknar.
5. Ja säg det :D Varför blir vissa karaktärer eller serier eller filmer populära och andra inte? Rätt sorts mängd göra-bort-sig? Rätt sorts humor för tidsåldern? Rätt människor som får se och som kan sprida och marknadsföra på rätt sätt?... Sorry, den kan kanske ingen svara på...
Hoppas du blev nöjd med svaren, fråga mera bara ifall det är något mer du funderar över.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott