Död
16.06.2015
Jag undrar om ni kunde ha Döden som tema och skriva om hur man som närstående hanterar en situation när någon dör. Jag tror inte att jag är ensam om att inte veta hur jag ska vara efter att dödsfall skett.
Andra frågor ni kunde fundera kring inom samma kategori är: Får man sörja alla människor eller bara de närmaste? Vem får gå på begravning och vem bör inte visa sig på en begravning? Praktiskt kring döden; när bör en begravning ske, hur lång tid efter att nån avlidit? Olika sätt att visa att man bryr sig, hur man bör uttrycka sig när det nyligen hänt. Får man ge presenter till de sörjande, vad kan man ge och vad passar inte? funderaren

Ungdomsinformatören Jenny svarar
17.06.2015
Hej!
och tack för din feedback!
Vi är jätteglada av att du skrev till oss och vill vara med och göra Decibel! :)
Jag printade ut ditt förslag och vi kommer att diskutera saken med teamet (Jag, Sanna och Liselott) sen då alla är på plats. Vi har redan flera teman planerade och bokade till hösten, så du vet att det kanske inte sker inom de närmaste månaderna, men jag tror nog att vi hittar på nåt. Döden är absolut ett tema som skulle vara skäl att behandlas och berättas om eftersom den berör oss alla någongång i livet och när den gör det kan det uppstå många olika frågor som man kanske aldrig hade tänkt på förr  -just som du räknar upp här.
Vi kan börja med att skriva informationssidor om detta ämne, och de kommer  inom närmaste veckorna på sidan inom rätt kategori, sen kan vi brådera ut det till ett temapaket senare i höst.
Med vänlig hälsning, ungdomsinformatören Jenny