Dokument från rådgivningen
19.10.2015
Hejsan! Jag undrar hur länge dokument från t.ex rådgivningar sparas. Jag har fått reda på att jag troligtvis blivit sexuellt utnyttjad då jag var barn(ca. 17 år sedan) och detta har kommit fram genom en teckning jag ritat då jag var med mamma på undersökning vid rådgivningen(då de kollat att barnet utvecklas som det ska o.s.v). Jag skulle gärna vilja se själva teckningen och möjligtvis nått skriftligt dokument om det finns, eftersom jag inte minns något av händelsen och därför inte tror på att något hänt. Om något har hänt vet jag inte hur jag skall hantera det då det är en närstående som isåfall gjort det.
Eftersom jag är från en liten stad där alla känner och detta är så pass privat undrar jag hur det går till om jag frågar efter teckningen(ifall det är möjligt), vill inte att det är någon bekant som jag frågar av..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2015
Hej,
Dokument från rådgivningen, åtminstone en stor del av dem, sparas för all framtid. Sannolikt finns teckningen kvar i din journal som finns i rådgivningens arkiv. Vid 5-års granskningen brukade barn rita en teckning av en människa, så det är antagligen den du menar. (granskningarna har sedan dess ändrat lite, så numera görs inte 5-års granskningen på samma sätt) Du kan gå till din rådgivningsbyrå och be att få se din journal. Du har rätt att se den, men inte nödvändigtvis rätt att ta dokumenten med dig därifrån. Det finns mycket krånglig byråkrati kring journaler, vilket känna jättekonstigt eftersom det ju är papper som handlar om en själv.
Man kan ju hoppas att det isåfall finns dokumenterat om de har haft misstankar om övergrepp, men ibland är det tyvärr så att man inom vården är väldigt försiktiga med vad man antecknar just p.g.a. att man vet att dokumenten kommer att finnas kvar för all framtid, och kanske i all synnerhet om man bor på en liten ort. Men detta är ju ingenting jag vet med säkerhet, så det gäller ju att kolla anteckningarna och om du inte får svar genom dem så kan du ju tala med den hälsovårdare som gjorde undersökningen för 17 år sedan, min gissning är att hon nog minns det isåfall. (även om hon idag skulle ha gått i pension eller dylikt)
Jag kan förstå att det är mycket frågor just nu, och att det kan kännas som att stå vid ett stup då det isåfall är en närstående som har gjort övergreppet. Men försök att ta en sak i taget. Försök först få tag på dokumenten, och eventuellt tala med hälsovårdaren, din mamma o.s.v. Och om det känns överväldigande så tycker jag inte att du skall dra dig för att tala med en psykolog eller kurator. Du kan få kontakt med en psykolog via hvc eller via din studerandehälsovård. Det kan vara bra att få reda upp och gå igenom sina känslor helt öppet och ärligt med någon som är helt utomstående. Det kräver en hel del mod att se sanningen i vitögat, så kom ihåg att vara rädd om dig själv och ta hand om dig!
Kram
Tessi
Inom ditt område gäller detta:
Du ska fylla i en skriftlig anhållan för att få tillgång till dina uppgifter som är arkiverade. Detta görs på en blankett som finns vid hvc eller kan laddas ner från nätet.
Du kan gärna vända dig till patientombudsmannen vid sjukhuset inom ditt område.
Hon kan hjälpa dig med blanketten och hur göra sen. (Hon är mycket trevlig och omtyckt!)
Alla som arbetar inom hälsovården har ju tystnadsplikt så inget går vidare till ngn.