Donera hår?
16.08.2014
Hej! Jag har funderat på att klippa håret kort (kortare än axlarna, just nu är det midjelångt) och jag undrar om det finns något ställe att donera hår till cancerpatienter?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.08.2014
Hej!
Vilken underbar idé, jag blev riktigt rörd <3 Det är en jättevacker tanke... Tyvärr var din fråga inte så lätt att svara på. Så mycket hittade jag till att börja med att i Sverige har de slagit upp det här stort i media att man hos vissa frisörer kan skänka hår till peruker för cancerpatienter. Men här i Finland hittar jag inte lika mycket om det, inte såhär rätt snabbt på nätet iallafall. Men så mycket hittade jag på Syöpäjärjestöt:s sida att cancerpatienter i Finland nog verkar få kunna välja på peruker med syntet- respektive riktigt hår. Här är sidan där det berättas om peruker överlag för cancerpatienter: http://www.cancer.fi/potilaatjalaheiset/hyvinvointi/peruukki/
Efter att ha surfat runt på olika diskussionsforum för bland annat cancerpatienter en stund, så verkar det som att de flesta som vill ha peruker av riktigt hår beställer från utlandet, tex direkt från tillverkaren via eBay. Det är också vanligare hos cancerpatienter att använda peruker av syntetiskt hår. Det av flera orsaker, bland annat för att deras hår oftast kommer att växa tillbaka och då kan de inte ha peruker av äkta hår under tiden, för att de syntetiska är mer hygieniska och för att det tar lång tid att tillverka en måttbeställd peruk av äkta hår i en frisyr man vill ha. Dessutom är de överlag betydligt dyrare.
MEN, det finns andra sjukdomar som gör att man kan förlora håret för alltid, tex alopeci (http://www.netdoktor.se/hud-har/artiklar/alopeci-haravfall/) Jag läste snabbt flera artiklar om hur fruktansvärt bestörta och förkrossade människor blivit när de plötsligt drabbats av totalt håravfall, till och med så att ögonfransarna lossnat. För dem och för många andra som ofrivilligt tappar hår och blir skalliga, så spelar nog ditt hår enormt stor roll, även om de inte skulle vara dödligt sjuka. Man förstår nog inte hur viktigt håret är för ens självkänsla innan man förlorat det...
Här står det allmänt om hur man ska klippa av håret för att det ska kunna skänkas till perukmakning
http://www.barncancerfonden.se/fakta-och-rad/Barncancersjukdomar/fragor-och-svar/hur-donerar-man-har-till-peruker/
(där står bland annat att man inte får ha färgat håret - hur är det med dig)
och tadaaaa, här hittade jag vart man kan sända sitt hår i Finland!! Tydligen finns det bara en enda perukmakarfirma i Finland som gör egna peruker av riktigt hår (? säger de själva i alla fall). Och tydligen kan man antingen klippa sig gratis hos dem eller så kan man sända sitt hår till dem - så länge man klipper och förpackar och transporterar håret på exakt rätt sätt åt dem. Tydligen är det så att om ett enda hårstrå i en bunt kommer med fel väg, så går inte den bunten att använda alls. Det finns ett telefonnummer på deras webbsida som man kan ringa för att få instruktioner.
http://www.suomikallio.fi/uutiset/ostamme-hyvakuntoista-hiusta
Så nu kan du säkert gå till din vanliga frissa och diskutera det här med henne. Hon kan sedan ringa till Suomikallio för att få instruktionerna och så klipper, förpackar och skickar ni på rätt sätt. Det är en mycket god tjänst och det värmer i hjärtat. (och har du färgat hår, så ring nu ändå till Suomenkallio, kanske de lyckas ändå?)
Lycka till med doneringen :D Och om du får det fixat skulle du kanske snälla kunna skriva en kommentar här på din egen fråga och berätta hur det gick till, så kanske du inspirerar andra att göra samma sak - och vi vet hur vi ska rådge nya som frågar om det här ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott