Drömmar och huvudvärk
09.05.2017
Varje kväll drömmer jag mardrömmar vaknar flera gånger under natten och ibland vaknar jag inte men ändå så har jag sjukt ont i huvudet när jag vaknat. Det gör så ont så hjärnan känns svullen och kan knappt röra mig det är svårt att stå upp att röra på huvudet och jag mår skitilla av det. Orkar inte mer och vet inte vad jag ska göra. Hur slutar jag drömma så mycket? Det har hållt på en ganska lång tid flera månader men nu är det mycket värre än i början det gör mer ont och det går inte över hur mycket värktabletter jag än tar så fortsätter det. Jag orkar inte mer bärettat för mina föräldrar men de säger bara att jag måste äta mer att jag inte äter tillräckligt men det går inte att äta när man mår illa. Johanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.05.2017
Hej,
Precis som dina föräldrar säger så kan man ju få huvudvärk om man inte äter tillräckligt, men jag tycker ändå att det skulle vara viktigt att kolla upp saken med en läkare.
Huvudvärk och mardrömmar kan t.ex. hänga ihop med sömnapné, d.v.s. att man gör aningsuppehåll då man sover. Och eftersom du skriver att huvudvärken och mardrömmarna har blivit värre med tiden så skulle det vara viktigt att utesluta att det inte är någonting som är fel.
Jag tycker att du skall kontakta en läkare på hvc som kan ta ställning till saken och vid behov ta prov eller ordinera undersökningar. Det behöver inte vara någotning allvarligt, men det är ändå värt att ta på allvar eftersom symtomen är så kraftiga.
Kram
Tessi