Efter våldtäkt
02.03.2022
Jag har inte blivit våldtagen, som tur är!! Jag frågar detta eftersom det kan vara bra att veta på förhand ifall man själv eller någon nära blir utsatt. Vart går man efter en våldtäkt? Har hört att det ska finnas mottagningar på sjukhus där man får göra undersökningar och få stöd. Hur funkar det riktigt? Går man bara dit eller ska man boka tid? Har hört att det finns i vasa, finns det vid MÖCS också? Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.03.2022
Hej,
Mycket riktigt finns det en sådan verksamhet på Vasa Centralsjukhus. De har en telefonjour som man kan ringa till när som helst på dygnet, och enheten (Seri-stödcentret) är öppet dygnet runt, men det finns vissa tjänster där som bara görs dagtid. Det behövs ingen remiss för att besöka eller kontakta enheten, och den tar emot alla som blivit utsatta för sexuellt våld, oberoende av kön eller ålder.
Så om man skulle bli utsatt för någon form av sexuellt våld eller en våldtäkt så kan man antingen börja med att ringa dit eller att ta sig dit. Om man ringer så kan man tillsammans med personen som svarar diskutera hur akut det är att man kommer in. På plats finns det personal som kan erbjuda stöd och som kan göra de undersökningar som behövs. All denna service är gratis.
Den Seri-Stödenhet som finns på Vasa centralsjukhus betjänar Österbottens välfärdsområde. Mer om deras service kan du läsa här. Soite har sitt eget seri-stödcenter (I Karleby) och mer om deras verksamhet kan du läsa här.
Kram,
Tessi