en fråga
05.10.2015
Är detta helt anonymt eller kan det hända att ni kollar upp vem man är o tar kontakt eller nått sånt för ibland blir man orolig att man skrivit nått fel tänker som tex när kurator/Psykolog har ju tystnadsplikt men om man bärettar att man blir misshandlad hemma/vill ta självmord/ vill mörda någon eller nått sånt kommer de säga till föräldrarna så ja jag undrar för ibland blir man orolig o jag har en viktig fråga som jag är osäker på att ställa

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2015
Hej!
Du är helt anonym när du skriver till oss. Helt och hållet!
Se, det är ju liksom det som är en av de stora poängerna med hela Decibel, att hit ska unga få skriva frågor också om sådant de inte vill att någon annan ska veta, men som de ändå behöver fakta eller råd om. Hit ska de kunna skriva utan att behöva framstå med namn, så att de i lugn och ro ska kunna fråga även om det mest pinsamma, känsliga eller personliga. Här ska de kunna få klara svar, "första hjälpen" och råd om vart de kan vända sig om de behöver. Även om de sysslar med något olagligt, farligt eller skadligt. Vi kan ju uppmuntra den som frågar att tex själv gå och prata med en kurator för att få mera hjälp tex med dåliga familjerelationer, men vi börjar inte ringa runt och kolla upp vem någon som skrivit en viss fråga kan tänkas vara.
Vi kan på inget vis ta reda på vem ni är - och vi försöker inte heller. Vi kan inte spåra IP-adresser (privatpersoner kan inte se annat än vilken ort en persons mobilabonemang är registrerat på, tex är de flesta telefoner med Elisa registrerade i Helsingfors, fastän personen som använder telefonen bor i Österbotten, det är i princip bara polisen som kan det). Visst heter det att alla vuxna i samhället är ansvariga om de märker att en ung person far väldigt, väldigt illa - men vi har alltså inget konkret sätt att "säga till" att hej nu verkar den och den personen behöva hjälp, för vi kan inte veta vem den och den är som behöver hjälp.
Allt vi kan göra är att försöka hjälpa så mycket som möjligt i svaret och sedan hoppashoppashoppas att den unga själv ska ringa polisen, socialen, gå till en kurator eller vad det nu är som skulle behövas. Till vårt jobb hör också att förklara bland annat varför vissa saker är fel (tex berätta att en förälder inte får slå sina barn enligt lagen) och förklara vad som händer om man exempelvis gör en barnskyddsanmälan i ett sådant fall (absolut inte så farliga saker som myterna och fördomarna säger om det). Vårt jobb är att skydda unga genom att försöka uppmuntra dem att själv söka sig till rätt sorts hjälp. Därför håller vi ju på med "Decibel besöker..." nu också, för att kunna visa för unga vad de här olika stödtjänsterna som finns gör, så att det ska vara lättare att vända sig till dem för ungdomar.
Så du kan absolut ställa din fråga utan att behöva vara rädd för att vi ska spåra dig! Vi lovar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott